Patrick Wolffenbuttel en Luc Sietsma namen in juni dit jaar drie horecabedrijven over; Hotel De Zon, Hampshire Hotel Paping en Landgoed Het Laer in Ommen. Hoe is het om midden in een een coronacrisis een overname te doen? KHN sprak met Patrick en Luc over hun uitdagingen, geleerde lessen en personeel. "Deze mooie bedrijven hebben weer liefde, aandacht en investeringen nodig."
Patrick: "Wij zijn Luc Sietsma en Patrick Wolffenbuttel - samen goed voor meer dan 50 jaar horeca-ervaring. Onze eerste gezamenlijke job was op de F&B afdeling van Bilderberg in Oosterbeek. Tussendoor heb ik nog een aantal jaren bij NH Krasnapolsky en Amstel Hotel gewerkt en Luc nog lange tijd voor Bilderberg Hotels. Voordat we naar Ommen (ver)trokken waren we allebei General Manager bij WestCord, Luc op Ameland en ik in Amsterdam."
Patrick: "Luc heeft al lange tijd de drang om voor zichzelf te beginnen. Zo geschiedde de zoektocht naar een gezonde, betaalbare locatie. Een (of twee, drie...) waar we het verschil konden maken. Geheel per toeval kwamen we bij Hotel Paping terecht. Toen bleek dat Hotel de Zon en Landgoed het Laer ook ter overname beschikbaar waren, was het een done deal!"
Luc: "Keihard werken, we zijn er letterlijk met een gestrekt been in gegaan. Natuurlijk veel opruimen, opknappen en intern alles opschudden. We namen niet alleen een venue over, maar een lopend bedrijf met 90 medewerkers, dat zijn veel namen om te leren."
Luc: "Voor ons heeft corona gelukkig niet erg veel impact gehad. We kunnen zelfs stellen dat de impact positief was. De overname zelf was op 1 juni, dezelfde dag dat alle terrassen weer open gingen. Die vier maanden erna is het constant druk geweest, ook in het hotel."
Patrick: "We hebben nog nooit zoveel geleerd als in de afgelopen maanden. Er komt ontzettend veel op je af, zowel operationeel als administratief. Maar ook wat betreft de contacten met leveranciers, partners etc. Het is nog steeds een hele hectische periode."
Luc: "We hebben een open cultuur, wij staan zelf met onze 'poten in de klei' en zijn hopelijk goed benaderbaar. Tevens verwachten van de medewerkers een ondernemende instelling om deze bedrijven tot een succes te maken. Het is uiteindelijk een gastvrijheidsbedrijf met een commerciële inslag, dat moeten we met zijn allen doen."
Patrick: "Samen met een goede vriend ondernemen geeft al veel inspiratie! Verder zijn het drie prachtige bedrijven die we tot een groot succes gaan maken."
Patrick: "Vooral in deze tijd is het goed om je verenigen. Onze regiomanager kwam al snel langs met goede ideeën en mogelijkheden tot subsidies. Dat is een voorbeeld van het prettige contact dat wij ook in onze vorige functies hadden met KHN."
Luc: "Deze mooie bedrijven hebben weer liefde, aandacht en investeringen nodig. Wij hebben mooie plannen en kunnen niet wachten tot deze uitgevoerd zijn."
Patrick: "Als startende ondernemers denk ik dat we meer kunnen leren van onze collega’s. Wat ons wel is opgevallen dat er echt overal kansen zijn - pak die!"