Temper Works is een digitaal platform freelancers in de horeca hun diensten verkopen. Op basis van reviews kun je als opdrachtgever zien hoe andere horecaondernemers de diensten van de freelancer hebben ervaren. Waar moet je op letten als je gebruik maakt van dit platform?

Temper heeft een model overeenkomst aangemeld bij de Belastingdienst. Er is een door Belastingdienst goedgekeurd model. Als dat model wordt gebruikt, leidt dat niet tot loondienst: vooropgesteld dat er conform deze overeenkomst wordt gewerkt. Dit maakt niet dat de inzet van deze freelancer de ondernemer geen enkel risico loopt dat de belastingdienst kan stellen dat er sprake is van een (fictief) dienstverband. Als opdrachtgever blijf je verantwoordelijk dat er wordt gehandeld volgens dat wat er is overeengekomen. Temper ervaart geen enkele aansprakelijkheid.

Meerdere opdrachtgevers

Het is verder belangrijk dat de freelancer meerdere opdrachtgevers heeft of kan hebben. Je moet dat als opdrachtgever zelf vaststellen. Wat de freelancer, accountant of adviseur verklaart, is niet van belang. Het gaat er dus om dat je:

  • Met de freelancer afspreekt dat hij voor meerdere opdrachtgevers mag en kan werken.
  • Zelf in de gaten houdt dat de freelancer niet langdurig en hoofdzakelijk alleen voor jullie werkt.
  • Er is geen wettelijke regelgeving omtrent de maximale termijn dat een freelancer voor een opdrachtgever mag werken.

Freelancer zelf verantwoordelijk

De freelancer is zelf verantwoordelijk voor de opgave van inkomsten aan de Belastingdienst. Het platform van Temper Works helpt ze daarbij, maar ervaart ook hier geen enkele aansprakelijkheid. De Belastingdienst handhaaft nu op een laag pitje. Alleen bij evidente misbruikgevallen treedt de Belastingdienst op.

De Belastingdienst heeft in het Handboek Loonheffingen een bijlage met richtlijnen voor de beoordeling van de gezagsverhouding opgenomen.

Kijk voor meer info op de site van de Belastingdienst.

Lees ook

Waar moet je aan denken bij het inhuren van een zzp'er?

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens