In de horeca-cao zijn afspraken over de belangrijkste arbeidsvoorwaarden voor horecamedewerkers vastgelegd. De huidige horeca-cao loopt tot 1 januari 2025. Daarom gaat KHN binnenkort in gesprek met de vakbonden over een nieuwe cao. Een nieuwe cao heeft ook impact op jou als werkgever. Als er arbeidsvoorwaarden wijzigen, moet je jouw personeelsbeleid hierop aanpassen. We kunnen ons voorstellen dat je hier vragen over hebt. Daarom hebben we de meestgestelde vragen met antwoorden voor je verzameld.
In een cao worden collectieve afspraken tussen werkgevers en medewerkers vastgelegd over o.a. loon, vakantie, arbeidsduur en vergoedingen. Je hoeft hier als werkgever dan niet zelf over te onderhandelen met elke individuele medewerker. Ook kunnen we in een cao afspraken maken die ten gunste van de werkgever afwijken van de wet. Bijvoorbeeld: de wet geeft aan dat de uiterlijke oproeptermijn voor oproepkrachten vier dagen is, in de horeca-cao is deze termijn verkort naar één dag. Een cao maakt zowel voor werkgever als medewerker inzichtelijk welke afspraken er zijn binnen een sector.
Als KHN een cao sluit met vakbonden, moeten de leden van KHN (die onder de werkingssfeer van die cao vallen) die cao toepassen op hun personeel. Op verzoek van werkgeversorganisaties en vakbonden kan een cao door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid algemeen verbindend verklaard worden. Vanaf dat moment geldt die cao voor alle werkgevers (die onder de werkingssfeer van die cao vallen), ook voor de werkgevers die geen lid zijn van de werkgeversorganisatie (hier: KHN) en hun medewerkers.
Meer informatie over avv en de werkingssfeer vind je hier: Horeca-cao algemeen verbindend verklaard en Horeca-cao algemeen verbindend verklaard – wat betekent dit… | KHN
Het sluiten van een cao is geen must, maar het is wel een goed middel om arbeidsvoorwaarden collectief te regelen. Om deze reden vragen we onze leden dan ook altijd of een nieuwe cao gewenst is. Op dit moment geeft de meerderheid van de KHN-leden aan graag een nieuwe cao te hebben. De huidige cao is afgesloten voor een jaar en eindigt op 31 december 2024. Het is dan fijn als er op 1 januari 2025 een nieuwe cao is, zodat voor iedereen duidelijk is welke afspraken dan gelden.
KHN voert namens jou, de werkgever, de gesprekken met de vakbonden De Horecabond en CNV. Zij vertegenwoordigen de medewerkers. De gesprekken over een nieuwe cao worden ‘cao-onderhandelingen’ genoemd.
KHN voert de gesprekken om de belangen van jou als werkgever te behartigen. De vakbonden doen dit voor de medewerkers. En samen proberen we tot goede afspraken te komen waar zowel werkgevers als medewerkers zich in kunnen vinden.
We hebben op verschillende manieren bij onze leden opgehaald (bijvoorbeeld via een enquête, advies van de commissie Sociale Zaken en signalen vanuit KHN Advies en Regiomanagers) over wat de belangrijkste thema’s zijn voor werkgevers, zodat duidelijk is waar zij graag (of juist niet) nieuwe afspraken over maken. De commissie Sociale Zaken (bestaande uit KHN-leden) heeft het Landelijk Bestuur hierover geadviseerd. Het Landelijk Bestuur bepaalt uiteindelijk met welke opdracht (mandaat) de onderhandelingsdelegatie de gesprekken met de vakbonden kan voeren.
De onderhandelingsdelegatie voert de gesprekken met de vakbonden. Het afgegeven mandaat is hierbij hun leidraad. Samen met de vakbonden worden de eisen, wensen en mogelijkheden van beide partijen verkend. Uiteindelijk leidt dat tot de conclusie dat het lukt om afspraken te maken, of niet. Het kan ook voorkomen dat beide partijen terug moeten naar hun achterban om te kijken of er extra ruimte is om alsnog afspraken te maken. Op het moment dat er afspraken gemaakt kunnen worden, wordt een onderhandelingsakkoord opgesteld. Het Landelijk Bestuur besluit dan om hier wel of niet mee in te stemmen. Ook de vakbonden vragen hun leden of zij zich kunnen vinden in het onderhandelingsakkoord. Is dit het geval, en het Landelijk Bestuur heeft ook ingestemd, dan komt er een nieuwe cao tot stand.
Het exacte mandaat wordt niet gedeeld, omdat dit de onderhandelingsdelegatie beperkt in de wijze waarop zij de gesprekken met de vakbonden voert. Een autoverkoper laat je bij onderhandelingen over de aanschaf van een nieuwe auto ook niet in jouw portemonnee kijken.
We doen ons best om de belangen van alle KHN-leden te beschermen, dus ook die van jou. Het kan natuurlijk wel voorkomen dat je andere wensen hebt dan andere leden. Daarom proberen we deze verschillende wensen helder te hebben en hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Toch kan het voorkomen dat de ene afspraak jou beter past dan de andere. Dit is het gevolg van het maken van collectieve afspraken.
Een nieuwe cao betekent nieuwe afspraken die toegepast moeten worden. Uiteraard worden alle leden hierover geïnformeerd, zodat je – indien nodig – jouw personeelsbeleid kunt aanpassen aan de nieuwe cao-afspraken.
Dit is een lastige vraag om te beantwoorden. Dit hangt af van het onderhandelaarsresultaat en daar kunnen we op dit moment nog niets over zeggen.
Tijdens de cao-onderhandelingen doen wij er alles aan om je goed op de hoogte te houden van alle de ontwikkelingen. Dit zullen we doen via social media, onze website en de wekelijkse nieuwsbrief.
Als KHN-lid ben je gebonden aan de cao. Je kunt er dus niet zomaar voor kiezen om de cao niet na te komen. De horeca-cao wordt meestal ook ‘algemeen verbindend’ verklaard. Dit betekent dat ook niet-leden zich aan de cao moeten houden. Hiermee ontstaat er een eerlijk speelveld binnen de sector op het gebied van arbeidsvoorwaarden.
Meer informatie over avv en de werkingssfeer vind je hier: Horeca-cao algemeen verbindend verklaard en Horeca-cao algemeen verbindend verklaard – wat betekent dit… | KHN