Mijn medewerker heeft zich ziek gemeld. Mag ik een wachtdag rekenen? En wat is het maximaal aantal wachtdagen? KHN geeft antwoord.
In de horeca-cao is vastgelegd dat de eerste dag van de ziekte een wachtdag is die je niet hoeft te betalen.
Er geldt geen maximaal aantal wachtdagen. Maar twee keer ziek binnen vier weken geldt als één ziektegeval (ook al zijn het twee totaal verschillende oorzaken). Dat betekent dus dat je nooit aan meer dan dertien wachtdagen kunt komen (4 x 13 = 52 weken).
De wachtdag mag ook worden ingehouden door het afschrijven van een bovenwettelijke vakantiedag of -uren op verzoek van de medewerker.
De wachtdag wordt niet toegepast bij ziekte als gevolg van een bedrijfsongeval of als gevolg van agressie en geweld tegen de medewerker.
Wanneer de medewerker halverwege een werkdag ziek wordt, worden alleen de niet gewerkte uren als wachtdaguren gezien. De gewerkte uren worden tegen het normale loon uitbetaald.
Je bent verplicht een medewerker ten minste het WML via de bank uit te betalen en mag niet zo maar bedragen verrekenen of inhouden. Hoe zit dit met een wachtdag? Deze mag je ook bij een medewerker die daarmee onder het WML verrekenen. Dit komt omdat dit juridisch niet gezien wordt als een verrekening, maar als een dag waarop geen recht is op loon.
Kijk voor meer informatie op khn.nl/cao.