Welke opzegtermijn geldt voor jou als werkgever als je het contract met de medewerker wilt opzeggen? Gelden voor jou dezelfde regels als voor de medewerker? Mag je van de wettelijke opzegtermijn afwijken? KHN geeft antwoord en advies.
Voor het bepalen van de opzegtermijn is van belang of het beëindigen van het dienstverband op initiatief van jou of van je medewerker is. Voor je medewerker gelden namelijk andere regels dan voor jou.
In principe geldt er geen opzegtermijn bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Immers, het contract kent een einde van rechtswege. Dit betekent dat de arbeidsovereenkomst in principe automatisch afloopt. In de meeste gevallen moet je je medewerker met een contract voor bepaalde tijd informeren of de arbeidsovereenkomst wel of niet wordt voortgezet. Dat is de zogenaamde aanzegtermijn.
Het is mogelijk om een tussentijdse opzegmogelijkheid in de arbeidsovereenkomst op te nemen. In dit geval mag de medewerker de arbeidsovereenkomst schriftelijk en eenzijdig op zeggen. Je mag het contract niet eenzijdig op zeggen. Je mag de arbeidsovereenkomst wel beëindigen door middel van een beëindigingsovereenkomst. Dit is een beëindiging op initiatief van de werkgever. In deze situatie hanteer je in principe de opzegtermijn die voor jou als werkgever geldt.
Ook bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kun je het contract beëindigen door middel van een beëindigingsovereenkomst. Een andere mogelijkheid om het dienstverband met de medewerker te beëindigen is bijvoorbeeld wanneer je een ontslagvergunning van het UWV krijgt voor een langdurige zieke medewerker of wegens bedrijfseconomische redenen. Je kunt bij de kantonrechter een verzoek tot ontbinding indienen voor een ontslag om persoonlijke redenen, zoals disfunctioneren. De kantonrechter bepaalt op welke datum het ontslag ingaat, hij houdt dan rekening met de opzegtermijn.
Je hebt geen opzegtermijn bij ontslag tijdens de proeftijd of bij ontslag op staande voet.
De opzegtermijn die voor jou geldt, is afhankelijk van de duur van het dienstverband:
Het is mogelijk om een afwijkende opzegtermijn af te spreken. Dit moet je dan in de arbeidsovereenkomst af spreken. Bij een afwijkende opzegtermijn voor de medewerker geldt een dubbele opzegtermijn voor jou als werkgever. De opzegtermijn voor zowel werknemer als werkgever dient in de arbeidsovereenkomst te worden opgenomen.