Wat is een spookfactuur? En waar kun je terecht als je misleid bent? KHN geeft antwoord.

Wat is een spookfactuur?

Ondernemers krijgen steeds vaker te maken met spookfacturen. Dit is bijvoorbeeld een factuur voor niet geleverde diensten en/of goederen waarvan de verzender hoopt dat je deze factuur betaalt. In sommige gevallen lijkt het een factuur, maar is het in werkelijkheid een aanbieding. Vaak zit er zelfs een acceptgiro bijgevoegd. Wanneer je de acceptgiro betaalt, ga je een overeenkomst aan met het bedrijf. Het kan ook gaan om acquisitiefraude. Het bedrijf levert jou iets, alleen is dit waardeloos. Lees dus ook de kleine lettertjes heel goed door!

Tips om misleiding te verkleinen

Hieronder een aantal tips om de kans op misleiding te verkleinen.

  • Word je telefonisch benaderd? Dan kun je het beste de verbinding verbreken. Probeer geen ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen. Deze antwoorden zouden gebruikt kunnen worden in telefoongesprek wat het bedrijf zelf in elkaar knipt en plakt. Het zou dan kunnen lijken of je toestemming geeft op het aanbod dat zij doen.
  • Controleer elke factuur grondig die je betaalt. Lees de kleine letters goed door. In diverse rechtszaken over fraudeleuze zaken hebben rechters geoordeeld dat ondernemers de verantwoordelijkheid hebben om goed te controleren wat zij tekenen en betalen.
  • Krijg je per post, mail of fax een factuur en vertrouw je het niet? Neem dan niet telefonisch contact op het desbetreffende bedrijf. Ook hierbij kunnen jouw woorden gebruikt worden om het gesprek te verdraaien. Het is verstandiger om schriftelijk te reageren. Op de website van het Fraudehelpdesk vind je een overzicht met actuele meldingen.
  • Ontvang je een factuur en twijfel je of deze correct is? Vraag dan altijd schriftelijk om het achterliggende getekende contract wat je met het bedrijf hebt.
  • Instrueer jouw medewerkers over deze vormen van fraude. En geef aan wat zij moeten doen als ze geconfronteerd worden met zo’n telefoongesprek. Vooral in vakantieperiodes proberen oplichters hun slag te slaan in de hoop dat de ondernemer zelf niet aanwezig is en de medewerker door onwetendheid een toezegging doet.

Wanneer je toch misleid bent, kun je het beste een aangetekende brief versturen. Je geeft in het schrijven aan dat je nooit toestemming hebt gegeven voor de opdracht waarvoor geld in rekening gebracht wordt. En dat je de opdracht/factuur betwist en dat je de factuur dan ook niet zult voldoen. Onderteken de brief niet, deze zou misbruikt kunnen worden.

Fraudehelpdesk voor ondernemers

De Fraudehelpdesk staat ondernemers hier in bij. Iedere organisatie die zich gedupeerd of misleid voelt door bedrijven op het gebied van advertentiecontracten, vermeldingen op websites, vermeldingen in internetgidsen en spooknota’s, kan je dit bij hen melden. Niet alle door de Fraudehelpdesk geregistreerde bedrijven staan op de website gepubliceerd, als je twijfelt neem dan altijd contact met hen op.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens