Wat is een spookfactuur? En waar kun je terecht als je misleid bent? KHN geeft antwoord.
Ondernemers krijgen steeds vaker te maken met spookfacturen. Dit is bijvoorbeeld een factuur voor niet geleverde diensten en/of goederen waarvan de verzender hoopt dat je deze factuur betaalt. In sommige gevallen lijkt het een factuur, maar is het in werkelijkheid een aanbieding. Vaak zit er zelfs een acceptgiro bijgevoegd. Wanneer je de acceptgiro betaalt, ga je een overeenkomst aan met het bedrijf. Het kan ook gaan om acquisitiefraude. Het bedrijf levert jou iets, alleen is dit waardeloos. Lees dus ook de kleine lettertjes heel goed door!
Hieronder een aantal tips om de kans op misleiding te verkleinen.
Wanneer je toch misleid bent, kun je het beste een aangetekende brief versturen. Je geeft in het schrijven aan dat je nooit toestemming hebt gegeven voor de opdracht waarvoor geld in rekening gebracht wordt. En dat je de opdracht/factuur betwist en dat je de factuur dan ook niet zult voldoen. Onderteken de brief niet, deze zou misbruikt kunnen worden.
De Fraudehelpdesk staat ondernemers hier in bij. Iedere organisatie die zich gedupeerd of misleid voelt door bedrijven op het gebied van advertentiecontracten, vermeldingen op websites, vermeldingen in internetgidsen en spooknota’s, kan je dit bij hen melden. Niet alle door de Fraudehelpdesk geregistreerde bedrijven staan op de website gepubliceerd, als je twijfelt neem dan altijd contact met hen op.