Het is altijd belangrijk om zorgvuldig met eten om te gaan, maar bij warm weer is het nog belangrijker. De kans op een voedselvergiftiging is dan groter. Waar moet je op letten? KHN geeft tips om een voedselvergiftiging bij gasten te voorkomen.

Bij een voedselvergiftiging word je ziek door giftige stoffen in het eten. Deze stoffen worden geproduceerd door bacteriën of schimmels. Tekenen van een vergiftiging zijn buikkrampen, misselijkheid, diarree of braken. Deze klachten ontstaan vaak binnen acht uur na besmetting.

Hygiënisch werken

Het is daarom belangrijk om eten zorgvuldig te bewaren, dus niet voor een langere tijd bij kamertemperatuur te laten staan. Eten moet ook op tijd worden weggegooid en in de keuken moet hygiënisch gewerkt worden. Door eten te verhitten gaan ziekmakers dood, maar in veel gevallen maakt dit de gifstoffen niet onschadelijk.

Tips om een voedselvergiftiging bij gasten te voorkomen

  • Zorg voor schone handen en schone werkomgeving
  • Koel het eten goed en zet de koelkast op 4°C
  • Voorkom kruisbesmetting door aparte snijplanken, gescheiden werkplekken en schone materialen
  • Voorkom dat producten besmet raken met vuil en bacteriën en let goed op de houdbaarheid (2 à 3 dagen, afhankelijk van de temperatuur en staat van het product)
  • Verhit het eten goed, denk hier vooral aan dierlijke producten als vlees, vis en ei
  • Verhitte etenswaren moet zo snel mogelijk worden terug gekoeld
  • Controleer bij ontvangst van de producten op versheid, houdbaarheidsdatum en bereidings- en bewaaradviezen
  • Ruim afval meteen op, zet eventuele restjes onmiddellijk in de koelkast en houd de vuile vaat apart

Denk hierbij ook nog aan andere voorschriften, zoals vermeld in de Hygiënecode voor de horeca.

Besmet drinkwater

Soms komt het voor dat het drinkwater besmet wordt met bacteriën, zoals de E. coli bacterie. Dit kan je als ondernemer niet voorkomen en je wordt hierover geïnformeerd door het waterleidingbedrijf (via de media doorgaans). Wel kan je vervolgens maatregelen nemen om het drinkwater dat je gebruikt om bijvoorbeeld koffie en thee te zetten, te zuiveren.

  • Dit doe je door het water eerst 3 minuten te koken voordat je het gebruikt. Je kan er niet van uitgaan dat het water in een koffiezetapparaat voldoende verhit wordt om de bacterie te doden, dit wordt namelijk niet 3 minuten gekookt.
  • Een andere optie is om mineraalwater uit flessen te gebruiken.
  • Als je een koffiezetapparaat hebt waar de waterslang aan vast zit, dan zal je een andere oplossing moeten vinden. Overleg met je leverancier of er handmatig (gekookt of mineraal-) water toegevoegd kan worden, of kijk of er tijdelijk andere apparaten gebruikt kunnen worden.
  • Het 3 minuten doorkoken van water geldt bij een besmetting voor al het water dat voor consumptie gebruikt wordt. Denk aan:
    • koffie, thee, limonade etcetera
    • water dat gebruikt wordt voor het koken
    • water dat gebruikt wordt om bijvoorbeeld groenten en fruit mee te wassen
    • machines die aangesloten zijn op de waterleiding, zoals postmix- en ijsblokjesmachines
    • drinkwater voor huisdieren (het bakje water voor de hond in jouw zaak)
    • tandenpoetsen (informeer hotelgasten indien van toepassing en verstrek mineraalwater)

Kijk bij een besmetting altijd op de website van het waterleidingbedrijf om te zien welke adviezen op dat moment gelden.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens