Vijf euro voor een biertje? Of een tientje voor zes bitterballen? Zowel de gevolgen van corona als de oorlog in Oekraïne hebben invloed op de horecabeleving en het bijbehorende kostenplaatje. Het kan zijn dat jij als ondernemer in jouw geval tot de conclusie komt dat je jouw prijzen moet verhogen om nog rendabel te kunnen zijn. Maar hoe neem je de gast hierin mee?
De afgelopen periode zijn de kosten enorm toegenomen. Het probleem is niet alleen zozeer de algemene inflatie of de inkoop van dranken, maar ook de snel stijgende overige inkoopkosten, energiekosten, huren en personele kosten/werkgeverslasten. Als horecaondernemer heb je ook te maken met deze prijsstijgingen en moet je vervolgens bepalen of je jouw prijsbeleid aanpast. Maar bij een hogere prijs verwacht een gast ook een kwalitatief betere beleving, terwijl het gebrek aan personeel ervoor kan zorgen dat dit niet zo ervaren wordt. Hoe leg je een gast dit uit?
Gasten zitten er niet op te wachten dat jij een poster ophangt waarop je uitlegt waarom de prijs van het biertje duurder is geworden. Het draagt niets bij aan het begrip voor jou als ondernemer en de uitdaging die je hebt om gastvrij te zijn en jouw gast voor een schappelijke prijs een fijne beleving te bieden. Wat moet je dan wél doen?
De gast is al binnen en is dus bereid om geld uit te geven in jouw zaak. De gast heeft immers de keuze gemaakt om lekker te genieten in de horeca. Maar waar heeft die gast behoefte aan? Voor een bijzondere gastvrijheidsbeleving verwacht de gast niet alleen een hartelijk welkom; het totaalplaatje moet kloppen. Denk hierbij aan de entourage, de andere gasten, een schoon en netjes in- en exterieur, vriendelijke medewerkers, kennis van het assortiment en het correct uitserveren van de bestelling, lekker eten en drinken, en nét dat beetje extra service, ook bij het afscheid nemen. Moet jij de gast dan vertellen waarom de prijs is zoals hij is? Dat weet de gast ook wel, je kan niet om het nieuws heen. Het gaat er juist om dat de gast dat soort zaken even wil laten voor wat het is en wil genieten. Uiteindelijk gaat het erom dat je de verwachting van je gast overtreft.
Er valt genoeg te leren van hoe collega-ondernemers dit doen. Meer weten? Lees dan zeker deze twee artikelen boordevol tips!
Ondernemers over duurzaam herstel van de horeca | KHN
Ondernemerstips over prijsstijgingen in de horeca | KHN
Jouw medewerkers brengen hoogstwaarschijnlijk ook zelf regelmatig een bezoek aan de horeca als gast. Brainstorm met elkaar over wat zij waarderen aan een horecabezoek. Zijn dat de bijzondere glazen, een extraatje bij een drankje, de uitstraling van het personeel, de aankleding van de tafel, de muziekkeuze? Er zijn genoeg facetten binnen je bedrijf om de beleving voor de gast naar een hoger niveau te tillen. Je kan dit doen aan de hand van onderstaande onderwerpen:
Zie ook onze tips voor het terrasseizoen: Ben jij klaar voor het terrasseizoen? | KHN
Lees meer over pricing: