Op 14 mei hebben we samen met zes bedrijven uit de fastservice het Fastservice Manifest naar buiten gebracht. In dit manifest geven McDonalds, KFC, Domino’s, Bram Ladage, Kwalitaria en FHC Formulebeheer aan welke stappen zij zetten op weg naar een gezondere voedselomgeving. Bijvoorbeeld op onderwerpen als gevarieerd aanbod, productverbetering, kindermarketing, vestigingsbeleid en nudging en communicatie. Deze bedrijven willen een onderdeel van de oplossing zijn, in plaats van te worden gezien als het probleem. Op 27 mei hebben we het manifest aangeboden aan demissionair staatssecretaris van Ooijen.
Download het Fastservice Manifest
Na het aanbieden van het manifest gingen we in gesprek met de staatssecretaris. De deelnemende bedrijven deelden hun ervaringen van de afgelopen jaren. Dat het bijvoorbeeld veel beter werkt om in kleine stapjes aanpassingen in producten door te voeren in plaats van gelijk hele grote stappen te willen zetten. Maar ook boden zij de regering de handreiking om gebruik te maken van de communicatiekracht van de sector. Vrijwel iedere Nederlander komt immers wel eens in een fastservicerestaurant.
KHN-voorzitter Marijke Vuik: “De staatssecretaris was oprecht geïnteresseerd in de best practices, maar ook in de uitdagingen van de sector. Voor de overheid is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe we consumenten kunnen verleiden tot andere eetpatronen. Een genietmoment dat niet altijd supergezond is, kan prima. Als het maar niet iedere dag is “
Staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS): “De steun voor de doelen en afspraken van het preventieakkoord staat stevig overeind hebben de aanbieders van dit manifest bevestigd. Dat is een belangrijk signaal want gezond eten en het voorkomen van overgewicht blijft één van de grootste gezondheidsvraagstukken van deze tijd. Ik waardeer de inspanningen die worden geleverd en als ministerie willen we daarin ook samen blijven optrekken. Tegelijkertijd zullen we als samenleving als geheel nog veel meer moeten doen om de preventieakkoord doelen echt te halen en voor elkaar te krijgen dat de zorgelijke overgewicht trend onder kinderen en volwassen echt wordt gekeerd.”
Het manifest beperkt zich niet tot de zes initiatiefnemers. Het staat nadrukkelijk open voor alle bedrijven en ketens die achter de ambities staan en daar stappen voor willen zetten.
Dat kunnen kleine stappen zijn en het is aan ieder bedrijf zelf om te bepalen welke stappen ze in welk tempo gaan zetten. Als er maar beweging komt.
Hoewel de snack heus niet zal verdwijnen, zijn we ervan overtuigd dat ook de consument steeds meer zal vragen naar gezonde(re) alternatieven. Dan is het verstandig als ondernemers daarop inspelen. Meedoen aan het Manifest is eenvoudig, klik hier voor meer informatie.