Een veilige werkplek is belangrijker dan ooit. Medewerkers in de horeca hebben veel contact met gasten en collega’s, wat soms kan leiden tot ongewenst gedrag zoals agressie, seksuele intimidatie, pesten of discriminatie.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt handige hulpmiddelen en informatie om sociale veiligheid te bevorderen. Op onze website vind je alles over protocollen, wetgeving en tips om een veilige werkcultuur te creëren. Zie KHN | Sociale veiligheid op de werkvloer.

Instellen van een vertrouwenspersoon

Een vertrouwenspersoon is een belangrijk onderdeel van sociale veiligheid binnen een organisatie. Medewerkers kunnen bij deze persoon terecht met zorgen of meldingen over grensoverschrijdend gedrag.

In mei 2023 is een wetsvoorstel aangenomen dat werkgevers met meer dan 10 medewerkers verplicht een vertrouwenspersoon aan te stellen. Hoewel dit voorstel nog door de Eerste Kamer moet worden goedgekeurd, wordt verwacht dat deze verplichting binnenkort van kracht zal zijn. Ongeacht de wetgeving blijkt uit de praktijk dat veel horecabedrijven behoefte hebben aan een vertrouwenspersoon. Volgens het voorstel moeten werkgevers één of meerdere interne medewerkers als vertrouwenspersoon benoemen. Indien dat niet mogelijk is, moet de werkgever een of meerdere externe vertrouwenspersonen aanstellen.

Taken van de vertrouwenspersoon

  1. Faciliteren van diensten: Helpen bij het opzetten en aanbieden van de diensten van een externe vertrouwenspersoon, inclusief introductiemateriaal en ondersteuning.
  2. Ondersteunen en begeleiden: Luisteren, adviseren en samen met de melder bespreken welke stappen mogelijk zijn, van informele oplossingen tot formele klachtenprocedures. Hierbij wordt de melder geholpen om een weloverwogen keuze te maken.
  3. Voorlichten en rapporteren: Jaarlijks een geanonimiseerde rapportage opstellen over meldingen en trends, met behoud van de anonimiteit van melders en binnen vertrouwelijke kaders.
  4. Adviseren: Management en bestuur adviseren over verbeteringen in sociale veiligheid en beleid rondom ongewenst gedrag.

Deze taken bieden medewerkers ondersteuning en helpen de organisatie sociale veiligheid te versterken.

Hoe werkt de externe vertrouwenspersoon van KHN?

KHN Amsterdam biedt haar leden gratis ondersteuning bij het inzetten van een externe vertrouwenspersoon. Hierdoor worden meldingen altijd veilig en vertrouwelijk behandeld. Het inzetten van een externe vertrouwenspersoon laat zien dat je als werkgever verantwoordelijkheid neemt en helpt mogelijke klachten of juridische problemen te voorkomen.

Werkwijze en kosten KHN vertrouwenspersoon

  1. Gratis kennismaking: Een korte online of telefonische kennismaking waarin de werkwijze van de LVV-geregistreerde en professioneel opgeleide vertrouwenspersoon wordt uitgelegd.
  2. Introductiemateriaal: Werkgevers ontvangen teksten en een introductievideo om de vertrouwenspersoon effectief aan medewerkers te introduceren, waardoor de rol direct wordt opgenomen in de bedrijfsprocessen.
  3. Presentatie op locatie: De vertrouwenspersoon kan op verzoek een presentatie geven op locatie. Dit is mogelijk tegen een uurtarief van € 95 (exclusief btw).
  4. Meldingsgesprekken: Medewerkers kunnen binnen twee werkdagen een vertrouwelijk gesprek plannen met de vertrouwenspersoon. De kosten bedragen € 95 per gesprek (exclusief btw), inclusief locatie gebruik. In de meeste gevallen is één gesprek voldoende. Indien een tweede gesprek nodig is, geldt wederom een tarief van € 95. Gesprekken kunnen online plaatsvinden of op locatie in het kantoor van KHN Amsterdam (Amstel 138), bereikbaar met OV, fiets en auto (parkeergarage Waterlooplein of Stopera - Stadhuis).
  5. Jaarrapportage: Indien er meldingen zijn geweest dan ontvangt het bedrijf een geanonimiseerde jaarrapportage. Deze rapportage is verplicht en bevat informatie over het aantal en type meldingen en verbeteradvies. De vergoeding hiervoor bedraagt € 95 (exclusief btw), ongeacht het aantal meldingen en wordt na het versturen van de rapportage verzonden. Optioneel kan de eindrapportage worden besproken en kan er advies worden ingewonnen; hiervoor kan op verzoek een offerte worden opgesteld.
  6. Facturatie: De facturatie vind halfjaarlijks plaats. Kosten worden gebaseerd op de daadwerkelijke inzet, zoals gevoerde gesprekken of extra adviesgesprekken en de jaarrapportage. Als je gebruikmaakt van de opties voor een kennismakingspresentatie op locatie en/of een adviesgesprek met de vertrouwenspersoon als werkgever/management, dan worden deze direct gefactureerd.

Aanvullende ondersteuning en maatwerk

Voor aanvullende advisering over verbetering van sociale veiligheid kunnen bedrijven ook gebruik maken van de diensten van de vertrouwenspersoon. Zij biedt mogelijkheden voor maatwerk en kan eventueel doorverwijzen naar externe partners of KHN.

Bedrijven kunnen tevens gebruik maken van alle modellen die beschikbaar zijn op onze site en via KHN advies (0348 48 94 89).

Interesse?

Meld je aan voor een vrijblijvende intake en neem contact op met de vertrouwenspersoon KHN Amsterdam Patricia Fredrikz -khnvertrouwenspersoonamsterdam@khn.nl.

Vragen of meer informatie?

Voor nadere informatie kun je contact opnemen met jouw regiomanager Nathalie ter Heide: 06 12 25 54 79 / n.terheide@khn.nl.

Aanmelden KHN vertrouwenspersoon

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens