Het aantal mensen dat in de horeca werkt heeft met 517.000 een recordhoogte bereikt. Dat blijkt uit cijfers van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector.

Voor de monitor werken we ieder jaar samen met leden van Gastvrij Nederland, waaronder Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH). De cijfers geven ons interessante inzichten in banen, onderwijs, en arbeidskenmerken binnen de gastvrijheidssector.

Grote instroom, maar ook hoge uitstroom

De branche kende in 2023 een netto instroom van 29,5%, wat neerkomt op 152.400 nieuwe medewerkers. Dit is exclusief de 10% die binnen de horeca doorstroomde naar een andere baan. De netto uitstroom was bijna gelijk met 145.020 mensen die de sector verlieten.

KHN-voorzitter Marijke Vuik: ‘Dit betekent dat ook de focus de komende jaren ligt op goed werkgeverschap, inclusief het onboarden en (bij)scholen van nieuwe medewerkers. Ondernemers moeten er rekening mee houden dat het werven en behouden van vakmensen de komende jaren lastig blijft. Het personeelstekort zal namelijk groeien door vergrijzing en toenemende concurrentie met andere sectoren.’

Flexibele contracten en stijgende inkomens

In de horeca heeft 58% van de medewerkers een contract voor bepaalde tijd. Dit laat zien hoe belangrijk flexibiliteit is in horecabedrijven, waarin seizoensinvloeden een grote rol spelen. Het gemiddelde bruto jaarinkomen van een horecamedewerker is gestegen van €24.500 in 2021 naar €28.400 in 2023. Dit komt door cao-correcties, de verhoging van het wettelijk minimumloon en de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt.

Minder mbo-studenten in de horeca

Een zorgwekkende ontwikkeling: het aantal studenten dat een horecaopleiding volgt blijft dalen. In 2023 volgden er 29.370 horecamedewerkers een opleiding op mbo-niveau, zo’n 2.000 minder dan in 2022. We spelen wel actief in op dit tekort door medewerkers zelf op te leiden via volwasseneneducatie, waarbij SVH de diploma-eisen borgt. Een belangrijk aandachtspunt is om meer focus te leggen op de BBL-route, waarbij studenten werken en leren combineren. BBL-studenten blijven vaker in de horeca dan studenten die een voltijdsopleiding (BOL) volgen.

SVH-directeur Ricardo Eshuis: ‘Een andere route is de route van informeel leren op de werkvloer met een formele beoordeling door een extra geschoolde leermeester (de Leermeester+). Door in de praktijk te bewijzen dat je onderdelen van het werk beheerst, kun je als werkende en lerende certificaten behalen (SVH-praktijkbewijzen) die kunnen leiden tot branchediploma’s. Een sterk instrument om de scholingsgraad in de branche te verhogen.’

Arbeidsomstandigheden en tevredenheid

Ondanks de uitdagingen blijft de tevredenheid onder horecamedewerkers hoog. Uit de monitor blijkt dat 23,2% van de werkenden zeer tevreden is over zijn werk, en 53% tevreden. Belangrijke factoren die bijdragen aan de tevredenheid zijn de korte reistijd, flexibele contractvormen en de kwaliteit van leidinggevenden. Ook werkzekerheid en deeltijdmogelijkheden worden gewaardeerd. Toch is 6,3% van de medewerkers ontevreden, wat ruimte biedt voor verbetering. Het goed onboarden van nieuwe medewerkers en bijscholing via de KHN Academie zijn belangrijke speerpunten voor het behoud van medewerkers.

Diversiteit en migratieachtergrond

Voor het eerst biedt de monitor ook inzicht in de culturele achtergrond van medewerkers. Maar liefst 39% van de werkenden in de horeca heeft een migratieachtergrond. Dit vraagt om extra aandacht van werkgevers om diversiteit en inclusie op de werkvloer te bevorderen en een veilige werkomgeving te waarborgen.

Conclusie

De nieuwste cijfers bevestigen dat de horeca groeit en meer mensen dan ooit aan het werk zet. Maar de branche staat voor grote uitdagingen, vooral op het gebied van instroom en behoud van vakmensen. Daarom is er aandacht nodig voor goed werkgeverschap, bij- en nascholing en technologische innovaties om de werkprocessen te verbeteren. Wij blijven ons samen met SVH inzetten om jou als ondernemer hierin te ondersteunen. Bijvoorbeeld met platforms zoals de KHN Academie, het inspiratieplatform voor goed werkgeverschap, en ons eigen vacatureplatform, SVH praktijkbewijzen voor de Leermeester+ en door deel te nemen aan de gastvrijheidsbrede campagne “Ontdek Hospitality”.

Voor meer informatie, check de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens