Met een Collectieve horecaontzegging (CHO) kunnen horecaondernemers binnen een bepaald uitgaansgebied notoire overlastgevers uit hun zaak weren. Iemand die geweld gebruikt, overlast veroorzaakt, steelt of een ander delict in of rond een uitgaansgelegenheid pleegt, krijgt een ontzegging voor alle aangesloten horecagelegenheden. Als een persoon met een ontzegging toch een zaak binnengaat, is er sprake van huisvredebreuk.
Wil je meer weten over wat er allemaal komt kijken bij het gebruiken van een CHO? Luister hier de podcast van het CCV, waarin verschillende betrokken vertellen hoe dat in zijn werk gaat. Heb jij nog vragen over de CHO? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen en antwoorden over collectieve horecaontzegging.
Veelgestelde vragen en antwoorden
De ondernemers die meedoen aan een CHO spreken af dat wanneer een gast zich zodanig misdraagt in een bedrijf dat hem een ontzegging voor een bepaalde tijd wordt opgelegd, die ontzegging ook geldt voor alle andere horecabedrijven die meedoen. Mocht iemand die een ontzegging heeft gekregen toch in één van die bedrijven verschijnen, dan wordt hij opgepakt door de politie en in principe door het Openbaar Ministerie vervolgd wegens huisvredebreuk.
Het doel van het instellen van een CHO is om in de aangesloten horecabedrijven (inclusief de daarbij behorende erven/terrassen):
Om in een bepaald uitgaansgebied aan de slag te gaan met de collectieve horecaontzegging, moeten naast horecaondernemers ook de gemeente en politie afspraken maken binnen een convenant. Voor het opleggen en handhaven van de CHO moeten horeca en politie persoonsgegevens met elkaar uitwisselen. Hiervoor is een protocol gegevensuitwisseling nodig dat voldoet aan de AVG. KHN heeft een nieuw model CHO-protocol ontwikkeld ter ondersteuning van de ontwikkeling, implementatie en uitvoering van de CHO. Dit modelprotocol is goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat betekent dat als lokale partijen de modellen strikt opvolgen ze een grote kans hebben om een vergunning van de AP te krijgen (voor het verwerken van bepaalde gegevens) via het CHO-instrument in hun gebied.
In de praktijk blijkt het CHO één van de meest effectieve maatregelen om overlast in uitgaansgebieden aan te pakken. Notoire raddraaiers worden in de uitgaansgebieden voor langere tijd geweerd waardoor meer schade en daardoor extra kosten worden voorkomen. Ook kost het relatief weinig geld om dit instrument in te zetten.
De CHO is een instrument van en voor de horeca, waarbij gemeente, politie en in sommige gevallen OM als partners optreden. Het initiatief voor een CHO komt vaak vanuit het een lokale KHN-afdeling. Het bestuur van een lokale KHN-afdeling houdt de administratie en registratie bij. Hiervoor wordt een afgeschermde database gebruikt op een aparte beveiligde website.
De voormalige website erzijnregels.nl voldoet niet aan de nieuwe privacy wetgeving. Er zijn gesprekken met een nieuwe partij die dit wil oppakken.
Wil jij in jouw regio, afdeling of gebied ook aan de slag met een CHO? Neem dan contact op met jouw regiomanager. Hij/zij kan jou samen met de lokale afdeling helpen bij het opstarten van een CHO.
Op deze pagina kun je het modelprotocol CHO met bijlagen, de Data Protection Impact Assessment (DPIA), de eindbeoordeling van de Autoriteit Persoonsgegevens, het machtigingsformulier voor deelnemende horecaondernemers en de modelbrief ontzegging toegang downloaden.
Via Mijn KHN (alleen toegankelijk voor KHN-leden) vind je het stappenplan CHO, het aanvraagformulier AP en een excelbestand voor registratie van de deelnemende horecazaken.
Als een horecaondernemer de overlastgever een CHO oplegt, dan geldt de ontzegging ook meteen voor alle andere deelnemende horecabedrijven die zich voor dit protocol hebben aangemeld bij de AP. Alle deelnemende horecazaken maken bij de deur via een CHO-sticker kenbaar dat ze deelnemer van de CHO zijn. Deze deurstickers kun je bestellen via het Bestelformulier CHO-deurstickers.
Goed nieuws: de Collectieve Horeca Ontzegging (CHO) is vernieuwd! Hiermee kunnen horecaondernemers notoire overlastgevers uit hun zaak weren....