Een op de tien ondernemers is ooit slachtoffer geweest van afpersing. Ook in de horeca komt afpersing voor. Afpersing is in de meeste gevallen onzichtbaar en heeft grote impact op het slachtoffer en zijn directe omgeving. Hoe voorkom je afpersing? En wat moet je doen als je als horecaondernemer wordt afgeperst?
Afpersing; het zal je maar overkomen. Er is sprake van afpersing als iemand je door bedreiging van geweld, smaad of openbaarmaking van een geheim dwingt geld, goederen of informatie af te geven. Afpersen gebeurt ook digitaal: bijvoorbeeld als iemand jouw website hackt en blokkeert met ‘ransomware’ en die pas vrijgeeft nadat je betaald hebt.
De impact van afpersing is groot: het zorgt voor groot financieel en persoonlijk leed voor ondernemers en hun families. En vaak durven slachtoffers geen aangifte te doen. Een slechte zaak want hoe eerder actie wordt ondernomen, hoe groter de pakkans.
De Vertrouwenslijn is zeven dagen per week bereikbaar (van 10 tot 17 uur) en is er voor iedereen die onder druk staat door crimineel gedrag van anderen. Via de Vertrouwenslijn leg je (anoniem) contact met ervaren vertrouwenspersonen die luisteren naar jouw verhaal. Zij kunnen je adviseren, in contact brengen met deskundigen en – als je dit wilt – jou begeleiden bij het doen van aangifte bij de politie.
Heb je het vermoeden dat iemand in jouw omgeving wordt afgeperst? Ook dan kunt je de Vertrouwenslijn bellen via 0800 2800 200. De Vertrouwenslijn is er ook voor familie, vrienden en bekenden van een horecaondernemer, om advies te geven wat zij het beste kunnen doen of hoe het slachtoffer het beste geholpen kan worden.
De Vertrouwenslijn Afpersing is een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), VNO-NCW/MKB Nederland, Thuiswinkel.org, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en het CCV. De Vertrouwenslijn wordt sinds 2015 beheerd door NL Confidential. Ga voor meer informatie naar devertrouwenslijn.nl/afpersing.
Infograpic afpersing van ondernemers