Horecabedrijven zijn hard geraakt door de coronamaatregelen van de overheid. Sinds 15 maart 2020 zijn er voor de horeca drie lockdowns geweest waardoor eet- en drinkgelegenheden minimaal 11 maanden gesloten zijn geweest. Tussen de lockdowns door golden voor de gehele sector restrictieve regels die de mogelijkheid voor een normale exploitatie ernstig beperkten. Andere sectoren binnen de horeca, zoals clubs en nightlifebedrijven, zijn vrijwel de hele periode gesloten geweest. Onderdelen binnen de horeca die niet volledig gesloten zijn geweest zijn hard geraakt door overheidsmaatregelen zoals inreisbeperkingen, afstandsregels, capaciteitsbeperkende maatregelen etc.etc.etc.
Kortom, de coronamaatregelen van de overheid hebben een enorme financiële impact op de horeca.
De steunmaatregelen van de overheid zijn en waren welkom, maar NOW, TVL en overige steunmaatregelen dekken bij lange na niet alle kosten van horecaondernemers. De verliezen en schulden van horecabedrijven zijn dus enorm opgelopen. KHN vindt het oneerlijk en onevenredig dat de overheid maatregelen neemt ten behoeve van de volksgezondheid maar vervolgens niet bereid is om de aantoonbare schade die horecaondernemers daardoor lijden niet volledig te vergoeden. KHN is daarom een bodemprocedure gestart. De hoofdvorderingen zijn dat de rechter wordt gevraagd voor recht te verklaren dat de overheid onrechtmatig jegens de horecaondernemers heeft gehandeld en dat de overheid wordt veroordeeld de volledige schade aan horecaondernemers te vergoeden. Advocatenkantoor NautaDutilh staat KHN in de procedure bij.
KHN procedeert namens acht ondernemers die representatief zijn voor de sector. Op basis van artikel 3:305a BW zijn ook vorderingen ingediend namens álle leden van KHN.
In het kader van een art 3:305a BW procedure moet KHN volgens de wet een aantal gegevens publiceren. Deze bewuste gegevens kun je hier downloaden.