Harde muziek in clubs, discotheken, cafés en tijdens concerten kan zorgen voor blijvende gehoorschade. Het gevolg kan zijn dat iemand minder goed hoort, doof wordt of blijvend last heeft van oorsuizen (tinnitus). Hoe kun je jouw gasten beschermen tegen gehoorschade? KHN geeft tips!
Door hard geluid kunnen de haartjes in het binnenoor kapotgaan. Soms merk je dat, doordat je oren gaan suizen of fluiten. De haartjes die eenmaal kapot zijn, kunnen nooit meer gemaakt worden. Het gaat zo langzaam, dat je soms pas na jaren merkt dat je gehoor slechter is geworden.
Voor je gasten is het daarom belangrijk om niet te lang naar te harde muziek te luisteren. Dat kan door goede oordoppen te gebruiken, door niet te dicht bij de geluidsboxen te staan, door af en toe de oren rust te geven en door goed op te letten hoeveel geluid er geproduceerd wordt.
Om je een indicatie te geven over verschillende geluidsniveaus, volgen hier een aantal voorbeelden:
Hoeveel dB? | Wanneer gehoorschade? | Waar? |
129 dB | Direct | Disco, dance event, popconcert, mp3 speler |
110 dB | Direct | Disco, dance event, popconcert, mp3 speler |
100 dB | Na 5 minuten | Disco, dance event, popconcert, mp3 speler |
95 dB | Na 10 minuten | Disco, popconcert, mp3 speler |
92 dB | Na 30 minuten | Disco, popconcert, mp3 speler |
89 dB | Na 1 uur | Zware vrachtwagen |
86 dB | Na 2 uur | Voorbijrazende trein |
83 dB | Na 4 uur | Verkeerslawaai |
80 dB | Na 8 uur | Stadslawaai |
77 dB | Geen | Luidruchtige gesprekken |
KHN adviseert jou om als horecaondernemer op de volgende punten te letten:
Hanteer als absolute bovengrens 103 decibel, gemeten over 15 minuten. Om het geluid te meten adviseren wij een decibelmeter met de volgende specificaties: minimaal IEC 61672:2003, klasse 2. Leveranciers van deze apparatuur zijn bijvoorbeeld Munisense, dB-control en Event Acoustics.
Bied oordoppen zichtbaar en actief aan je gasten aan. Het is nog geen gewoonte om als bezoeker zelf naar oordoppen te vragen bij een kroeg, discotheek of festival. Bied ze daarom aan bij de garderobe of zet ze op de prijslijst bij de bar.
Wij adviseren om te kiezen voor oordoppen met een muziekfilter. Deze beschermen de oren door een demping van ca. 15 dB én zorgen er tegelijkertijd voor dat de muziek optimaal blijft klinken. Deze oordoppen zitten prettig, zie je nauwelijks zitten en dankzij de muziekfilter hoor je de muziek én versta je elkaar nog steeds goed.
Deze filteroordoppen kosten tussen de €3 en €20. Je kunt dit soort filteroordoppen ook op maat laten maken bij een audicien. Goedkope schuimdoppen (‘herriestoppers’) worden niet aangeraden; deze zijn moeilijk in te brengen en vallen makkelijk uit waardoor de gast niet beschermd is. Ook voor comfort en muziekbeleving zijn schuimdoppen een mindere keuze. Kijk op 'I love my ears' voor een overzicht van leveranciers van oordoppen.
Informeer je gasten over het geluidsniveau in je zaak, en daarmee de risico’s op gehoorschade. En natuurlijk over het feit dat ze bij jou oordoppen kunnen kopen. De ‘I love my ears’ campagne kan je hierbij helpen.
Op de site ilovemyears.nl kun je informatie vinden over de ‘I love my ears’ campagne. De campagne is bedoeld voor consumenten om gehoorschade te voorkomen. Bekende dj’s zoals Martin Garrix werken mee aan deze campagne en promoten het gebruik van oordoppen. Er zijn logo’s, banners, posters en flyers beschikbaar. Deze materialen kun je zowel in je zaak zelf als in je online communicatie gebruiken. Je kunt deze materialen hier downloaden. (Vraag bij I love my ears de inloggegevens op)