Gasten die met een negatieve recensie dreigen tenzij ze korting op de rekening krijgen? Herkenbaar? Om een beeld te vormen van de omvang van dit probleem heeft KHN in augustus 2015 een poll gehouden onder haar leden. Bijna 800 horecaondernemers gaven hun mening. En wat blijkt? 61% van de horecaondernemers heeft inderdaad wel eens een gast in zijn bedrijf gehad die dreigde met een negatieve recensie.
KHN is verontrust over deze uitslag en gaat met de reviewsites als Iens, Zoover en eet.nu om tafel. Een betrouwbare beoordelingssite is voor gasten én horecaondernemers essentieel. De sites worden per dag door duizenden (potentiële) gasten bezocht. KHN wil dat het gasten die dreigen met negatieve reviews, onmogelijk wordt gemaakt om reviews te plaatsen. En dat horecaondernemers de mogelijkheid krijgen om te reageren op recensies. Wanneer zij aannemelijk kunnen maken dat de geplaatste review onterecht is, moet het mogelijk zijn om die recensie te verwijderen. Om die reden mogen reviews niet anoniem zijn. Ook wil KHN dat recensies die ouder zijn dan bijvoorbeeld 12 maanden, verwijderd kunnen worden. Dat komt de actualiteit van de beoordeling ten goede. Ook in Europees verband (HOTREC) maakt KHN zich sterk om tot goede afspraken te komen op dit punt.