Als ondernemer wil je je gasten een geweldige ervaring bieden, maar toenemende regeldruk vanuit de overheid maakt dat steeds moeilijker. Daarom zetten wij ons in om de regeldruk te verlichten en oplossingen aan te dragen.

"Vertrouwen is goed, controle is beter" lijkt het credo van de overheid, vooral op het gebied van arbeidsomstandigheden, duurzaamheid, veiligheid en privacy. De drang om risico’s uit te sluiten, zorgt voor allerlei controlemechanismen om te checken of ondernemers aan de regels voldoen, waardoor de overheid zelfs een concurrent op de arbeidsmarkt wordt. KHN blijft zich daarom hard maken om deze regeldruk te verminderen, zodat jij je kunt richten op je gasten en medewerkers.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Dit zijn de belangrijkst punten:

  • Horeca heeft met 93 verschillende regels en wetten te maken
  • Veel regels zijn gebaseerd op wanvertrouwen en risicobeperking
  • Controle kosten zijn hoog (voor zowel ondernemer als overheid) en vereist veel inzet van mensen
  • Lobby voorkomt vaak erger, maar de stap naar daadwerkelijk terugdringen van regels moet ook gezet worden
  • Handreiking Beter Geregeld van MKB met input van KHN ligt nu bij de minister
  • Vervolgstap is een lijst met horecaregels met concrete oplossingen
  • KHN blijft lobbyen


Moeizaam

Het terugdringen van regels is moeilijk. Vaak is het gericht op erger voorkomen en is van het schrappen van regels geen sprake. In samenwerking met MKB en VNO/NCW brachten we het afgelopen jaar de problemen rondom regeldruk in kaart. Dit deden we aan de hand van een fictief hotel-restaurant met zwembad. De uitkomsten waren zorgelijk: hoge kosten, een stortvloed aan verplichtingen en regels die vaak niet of nauwelijks werkbaar zijn.

Belangrijkste uitkomsten regeldruk horeca

Uit het onderzoek blijkt dat voor het hotel-restaurant met zwembad geldt dat:

  • Het hotel-restaurant te maken heeft met 93 wettelijke verplichtingen.
  • Die leiden tot een kostenpost van ruim 240.000 euro per jaar. Dat is iets meer dan de jaarlijkse winst.
  • 32% van die kosten zijn interne kosten, 68% externe kosten (bijvoorbeeld voor de inhuur van derden).
  • 51% van de regeldruklasten zijn werkgever gerelateerd en 18% heeft betrekking op het ondernemerschap. De overige 31% is sectorspecifiek.
  • 21% van de regels worden door de ondernemers als niet of slecht werkbaar beoordeeld.

Handreiking Beter Geregeld

Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek (waar veel meer branches aan mee deden) hebben MKB en VNO/NCW een handreiking (Ondernemers bieden oplossingen voor verminderen regeldruk) geschreven en deze aangeboden aan de minister van Economische Zaken. In deze handreiking staat een top 10 van de zwaarstwegende regels, waarvan er 9 van toepassing zijn op de horeca.

Generiek

1. Loondoorbetaling bij ziekte

2. Ontslag bij langdurige arbeidsongeschiktheid

3. Betalen transitievergoeding tijdelijk contract

4. WAB

5. CBS-enquêtes

6. Het uitvoeren van de RI&E

7. Aantonen naleving privacyregels

Sectorspecifiek

8. Controles zwembadwater

9. Veiligheidseisen gebouwde machines

10. Bijschrijven dagleidinggevende Alcoholvergunning horeca


Hoe nu verder?

Met de overhandiging van het rapport is niet alleen een sterk signaal afgegeven, er zijn ook concrete oplossingen aangedragen. Nu ligt de bal bij de minister, en aan ons de taak om dit onderwerp op de agenda te houden. KHN zal actief blijven lobbyen en oplossingen aandragen voor de regels die de horeca raken. Daarnaast is het belangrijk om kritisch te kijken naar nationale regels die bovenop Europese verplichtingen zijn ingevoerd, zoals de externe RIE-toetsing bij meer dan 25 medewerkers, die in de rest van Europa niet verplicht is.

Teruglezen wat we de afgelopen jaren gedaan hebben?

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens