Als ondernemer wil je je gasten een geweldige ervaring bieden, maar toenemende regeldruk vanuit de overheid maakt dat steeds moeilijker. Daarom zetten wij ons in om de regeldruk te verlichten en oplossingen aan te dragen.
"Vertrouwen is goed, controle is beter" lijkt het credo van de overheid, vooral op het gebied van arbeidsomstandigheden, duurzaamheid, veiligheid en privacy. De drang om risico’s uit te sluiten, zorgt voor allerlei controlemechanismen om te checken of ondernemers aan de regels voldoen, waardoor de overheid zelfs een concurrent op de arbeidsmarkt wordt. KHN blijft zich daarom hard maken om deze regeldruk te verminderen, zodat jij je kunt richten op je gasten en medewerkers.
Geen tijd om het hele artikel te lezen? Dit zijn de belangrijkst punten:
|
Het terugdringen van regels is moeilijk. Vaak is het gericht op erger voorkomen en is van het schrappen van regels geen sprake. In samenwerking met MKB en VNO/NCW brachten we het afgelopen jaar de problemen rondom regeldruk in kaart. Dit deden we aan de hand van een fictief hotel-restaurant met zwembad. De uitkomsten waren zorgelijk: hoge kosten, een stortvloed aan verplichtingen en regels die vaak niet of nauwelijks werkbaar zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat voor het hotel-restaurant met zwembad geldt dat:
Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek (waar veel meer branches aan mee deden) hebben MKB en VNO/NCW een handreiking (Ondernemers bieden oplossingen voor verminderen regeldruk) geschreven en deze aangeboden aan de minister van Economische Zaken. In deze handreiking staat een top 10 van de zwaarstwegende regels, waarvan er 9 van toepassing zijn op de horeca.
Generiek
1. Loondoorbetaling bij ziekte
2. Ontslag bij langdurige arbeidsongeschiktheid
3. Betalen transitievergoeding tijdelijk contract
4. WAB
5. CBS-enquêtes
6. Het uitvoeren van de RI&E
7. Aantonen naleving privacyregels
Sectorspecifiek
8. Controles zwembadwater
9. Veiligheidseisen gebouwde machines
10. Bijschrijven dagleidinggevende Alcoholvergunning horeca
Met de overhandiging van het rapport is niet alleen een sterk signaal afgegeven, er zijn ook concrete oplossingen aangedragen. Nu ligt de bal bij de minister, en aan ons de taak om dit onderwerp op de agenda te houden. KHN zal actief blijven lobbyen en oplossingen aandragen voor de regels die de horeca raken. Daarnaast is het belangrijk om kritisch te kijken naar nationale regels die bovenop Europese verplichtingen zijn ingevoerd, zoals de externe RIE-toetsing bij meer dan 25 medewerkers, die in de rest van Europa niet verplicht is.