Met twee maanden ondernemen bij McDonalds in Assen op de klok rolde Jolanda Peereboom (40) zo de coronacrisis in. “Het doel was om iedereen binnenboord te houden. Hoe vervelend die tijd als ondernemer ook was, ik waardeer mijn team nu nóg meer.” We spraken Jolanda over de uitdagingen op de arbeidsmarkt. Op welke originele manieren gaat zij hiermee om?
Jolanda Peereboom nam haar eerste vestiging van McDonalds in 2020 over van haar vader. Ze opende in juni 2023 een tweede vestiging in Assen-Zuid en weet inmiddels alles van personeelskrapte. “De vraag die wij ons dagelijks stellen is: waar zijn de mensen gebleven? Toen we onze vestiging in Assen-Zuid openden wist echt íedereen in Assen dat we medewerkers zochten”, vertelt de ondernemer. “Vorig jaar begon het werven. Via YouTube, Instagram, Facebook, op een bord langs de snelweg bij het pand, met flyers bij elke bestelling in het andere restaurant. We hielden zelfs een sollicitatie-inloopweek. Bedenk het en we deden het. En nee, dat zagen we niet terug. De meeste medewerkers komen altijd nog binnen via referrals. Wij werken met een crew-zoekt-crew-bonus, dat deden we ook al voor corona.”
Bij McDonalds in Assen is iedereen welkom op de loonlijst. De grootste fastfoodketen van Nederland heeft hier een duidelijke visie in. Voor iedereen is er een plekje. “Als je wilt, dan kun je bij ons werken”, aldus Jolanda. “Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt, hoe je jezelf definieert of met wie je een relatie hebt. Bij ons zijn mensen met alle achtergronden welkom. Er werken studenten, hele families van ooms tot nichtjes en neefjes en daar zit ontzettend veel talent tussen. Als je potentie hebt, dan kun je bij ons groeien. Het is belangrijk om altijd te kijken naar mogelijkheden. Wat kan iemand je wel bieden in plaats van wat niet? Je bedrijf is niks zonder mensen. Het is belangrijk om ze je prioriteit te maken. En dan dus niet alleen je gasten, maar ook je medewerkers.”
De ondernemer uit Assen heeft een duidelijke ambitie als het gaat om haar medewerkers. “In onze vestigingen werken de kinderen van mensen die ooit bij mijn vader begonnen. Die ouders sturen ze naar ons, omdat je hier veel leert, het gezellig is en vrienden maakt voor het leven. Als ik dat in de toekomst ook voor elkaar krijg, dan vind ik dat ik trots op mezelf mag zijn. Mensen vertrouwen jou dan een broer, zus, dochter of vrienden toe en dan doe je iets goed”, legt Jolanda uit.
De franchisenemer van de twee McDonalds-vestigingen in Assen en één in Hoogeveen schuwt ondertussen geen enkel idee om mensen binnen te halen. “Op dit moment doen we de sollicitatiegesprekken met de jongste medewerkers door te WhatsApp-bellen. Bij een aanmelding stuur ik meteen een appje of ze even tijd hebben. Toen ik startte kwamen de sollicitaties binnen bij de vleet, maar nu wil je iemand gewoon binnen vijf minuten op gesprek hebben. En dat is vooral voor ons heel erg wennen, niet voor de jongeren. Je mist het echte gesprek als iemand niet tegenover je zit. Is iemand zenuwachtig, verlegen? Het is vaak een eerste bijbaan. Maar deze manier van solliciteren is zéker het proberen waard. Voor onze nieuwe vestiging hielden we zelfs een sollicitatieweek. De serre zag er mooi uit met van die grote loungekussens, een sollicitatiekleed op tafel en binnen maximaal vijf minuten had je een gesprek. Het was zó leuk, maar zelfs dan is het lastig mensen te krijgen.”
Eén ding is voor de franchisenemer uit Assen het belangrijkste: “Je moet altijd goed zijn voor je mensen. Het is makkelijk om in de drukte te vergeten, maar denk aan wat deze mensen voor jou en je bedrijf doen. Ik organiseer elke maand een verjaardagsontbijt voor alle jarigen. Daar neem ik de hele ochtend de tijd voor. Het is niet verplicht om aan mee te doen, maar als ik laat ben met uitnodigingen sturen dan komen de vragen al of het wel doorgaat. De gesprekken gaan dan nooit over werk, maar over vrienden, familie, studie en wat onze mensen echt bezighoudt. Ik denk dat je daar het verschil mee kan maken.”