Van Melick groeide in ruim 120 jaar uit van een bescheiden Limburgse slachterij tot een gerenommeerd hospitalitybedrijf met ruim 300 medewerkers. Jorrit van Melick is de vierde generatie die aan het roer staat van dit familiebedrijf. We spraken hem over de uitdagingen en kansen van de moderne cateringbranche. “Het is hard werken, maar vooral heel erg leuk.”
Dat Jorrit het bedrijf ooit zou overnemen was geen verrassing. “Ik hielp al op jonge leeftijd in de zaak, van glazen spoelen tot bedienen. Toen wist ik al dat ik het bedrijf in wilde, ondanks de waarschuwingen van mijn moeder dat het hard werken, 7 dagen per week, weekend en avonden, zou zijn. En inderdaad, het is hard werken, maar het is vooral heel erg leuk.”
Net als veel cateraars begon ook van Melick ooit als slachterij. Jorrit: “De slachterij werd een slagerij die ook barbecues verzorgde. Daar kwam event- en partycatering bij en inmiddels hebben we onze eigen evenementlocaties en hotels, waar we evenementen van A tot Z verzorgen.” Deze diversificatie is een trend die Jorrit ook bij veel andere collega’s ziet. “Het begint altijd met eten en drinken. Maar we kunnen nu het hele evenement uit handen nemen, van uitnodigingen en de locatie, tot het entertainment.” Naast feesten en evenementen verzorgt van Melick de catering voor bedrijven, ziekenhuizen, festival catering (waaronder Pinkpop vip en crewcatering) en het Parkstad Limburg Stadion van voetbalclub Roda JC. “Party- en eventcatering kent veel pieken en dalen. Een aantal maanden in het jaar is het superdruk en de rest van het jaar iets minder. Je zoekt toch stabiliteit, ook voor je personeel. Daarom zijn we onze dienstverlening gaan uitbreiden”, verklaart Jorrit deze stap.
Het familiebedrijf is de afgelopen tijd sterk gegroeid. Een van de redenen is dat je als bedrijf in deze branche wel moet, volgens Jorrit. “Je moet kiezen: klein blijven of écht groot worden. We zijn geraakt door corona, het stijgende lonen en steeds strengere wet- en regelgeving. We blijven maar kosten maken. Als middelgroot bedrijf is dat gewoon heel erg lastig. Daarom hebben wij ervoor gekozen om te groeien. Als je groter bent, kun je investeren in zaken als een HR-afdeling en experts, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid.”
Een van de duurzaamheidsvraagstukken waar veel tijd in gaat zitten, is de nieuwe Single Use Plasticswetgeving. Jorrit: “We hebben een speciale projectgroep opgericht. Het is een complexe uitdaging en we proberen verschillende oplossingen uit in onze bedrijven. Het gouden ei heb ik helaas nog niet gevonden. Dat is voor ieder van onze klanten natuurlijk ook anders. In een kantoorpand vragen we medewerkers bijvoorbeeld om in de ochtend een herbruikbare beker mee te nemen en die aan het einde van de dag weer in te leveren. Dat gaat prima. Maar waar blijft een mok in een ziekenhuis van 5000m²? En voor festivals of een voetbalstadion zijn weer totaal andere oplossingen nodig.”
Net als andere ondernemers in de branche heeft Van Melick te maken met de krappe arbeidsmarkt, maar grote tekorten hebben ze gelukkig niet. “We zijn nog steeds een familiebedrijf, ondanks dat we inmiddels ruim 300 mensen in dienst hebben”, zegt Jorrit. “We proberen onze medewerkers als familie te behandelen. We betalen altijd op tijd uit, ook in crisistijd, en hebben niemand ontslagen tijdens de coronaperiode. En dat loont: mensen werken graag bij ons. Sommigen zijn zelfs al meer dan dertig jaar bij ons in dienst.”
En de nieuwe generatie werknemers? Ook daar zijn ze, ondanks de grote verschillen, blij mee. Jorrit: “De generatie van vandaag wil meer flexibiliteit. Ze werken liever vier dagen dan zeven, zijn niet ieder weekend beschikbaar en plannen hun vakanties niet een jaar van tevoren”, merkt Jorrit op. “Maar dat zien we niet als een obstakel. We zijn maximaal flexibel, zonder dat het ten koste gaat van het bedrijf. En we begrijpen het belang van meegroeien met onze medewerkers. Binnen ons bedrijf heeft iedere generatie ook iets nieuws toegevoegd.”
Daarnaast brengt het ook voordelen met zich mee dat jongeren weten wat ze willen. “Je weet waar je aan toe bent. Veel jonge werknemers willen doorgroeien en geven dat ook duidelijk aan, meer dan eerdere generaties deden. Dat maakt het voor ons makkelijker om samen naar de mogelijkheden te kijken. En omdat we verschillende bedrijven hebben, zijn dat er veel: van bedieningsmedewerker tot horecamanager en van kantoorfuncties tot logistiek. En als het toch niet past, dan kun je in goed overleg besluiten om uit elkaar te gaan. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is.”
Jorrit benadrukt tot slot dat de catering geschikt is voor zowel bijbanen als serieuze carrières. “Het is een fantastische sector en het is een feest om met mensen te werken. Ik vind het jammer dat studenten die een horecaopleiding volgen vaak niet aan catering denken als optie. Ze willen in een sterrenzaak werken en denken bij catering aan broodjes smeren. Maar als ik ze een video laat zien van een vet evenement, worden ze toch wel heel enthousiast. Ook de afwisseling in ons vak is heel aantrekkelijk. Bij ons in het bedrijf kun je bijvoorbeeld twee dagen een evenement draaien en twee dagen in de bedrijfscatering werken. Daardoor is het werk heel goed vol te houden. En ook nog eens heel leuk.”