In 1929 openden Jan Hutten en zijn vrouw Marietje een bakkerij/kruidenierswinkel aan de Molenstraat in Veghel. Ruim 90 jaar later draagt cateringbedrijf Hutten met gastvrijheid, ambachtelijk bereid eten en drinken bij aan een gezonder, lekkerder en duurzamer leven. Wij vroegen Bob Hutten – kleinzoon van Jan en eigenaar van Hutten – naar zijn ervaringen op het gebied van duurzaamheid, hybride werken en goed werkgeverschap.
“Vernieuwing en duurzaamheid vormen sinds het begin van ons bestaan een belangrijke basis voor Hutten. We proberen van betekenis te zijn en waarde toe te voegen aan onze mensen en cultuur, onze leveranciers en gasten, onze omgeving en de maatschappij. En dat gaat verder dan de CO2-impact. Denk hierbij aan initiatieven zoals de Verspillingsfabriek of ons klimaatneutrale restaurantconcept. Duurzaamheid is onderdeel van ons DNA. En dit vind je terug in onze producten, dienstverlening, rest- en bijstromen, logistiek, ons energiegebruik en inclusieve personeelsbeleid.
Hier geldt alleen één maar: we kunnen niet harder dan de markt. Als cateraar lever je gastvrijheid en werk je op het niveau van verrassen en verleiden. Bedrijven willen graag vooroplopen, maar op dat ene feestje willen gasten soms toch ook echt een hamburger. We kunnen natuurlijk een vegaburger maken en onze gast hiermee qua smaak verrassen, maar ik vind ook dat we niet moeten betuttelen.”
“Wij geloven in een keten van grond tot mond. Het is belangrijk dat je weet waar je eten vandaan komt. De kunst is om een product dat net uit de grond komt zo snel mogelijk bij je te krijgen, te bereiden en te presenteren. Kortom, een korte keten waarbij je alles kunt track & tracen. Wij controleren de boer, de slager en de kok om ervoor te zorgen dat een product de voedingsstoffen bevat die het ook moet bevatten.
Eten gaat wat mij betreft zoveel verder dan alleen smaak. Het moet niet alleen gaan om vullen, maar vooral ook om de waarde van voeding. Welke vitaminen en bouwstoffen hebben wij als mens nodig om energiek de dag door te komen en hoe kunnen wij hier als cateraar aan bijdragen? Voor ons gaat het erom jezelf gezond te eten door het gebruik van verse producten, met gezonde vetten, minder suiker en minder zout. Wij maken ons hier echt hard voor.”
“De manier waarop we feesten is echt veranderd. Eten en drinken was het belangrijkste ingrediënt voor een succesvolle middag of avond. Vroeger was een feest geslaagd met een mooi diner of uitgebreid buffet, inclusief desserts. Nu zie je dat mensen meer vermaakt willen worden. Een feest moet echt een beleving zijn. Eten en drinken speelt misschien nog maar voor 30% een rol.
Om in te spelen op deze nieuwe verwachtingen zijn we nog meer in concepten gaan denken. Denk aan anti-verspillingsconcepten, streetfood concepten of een duurzaam concept waarbij vlees een minder prominente rol krijgt. Ook ligt de focus meer op een spectaculaire presentatie van het eten, de styling en inrichting, waarmee we onze gasten echt kunnen verrassen en verleiden.”
“We hebben de afgelopen jaren verschillende concepten getest om mensen thuis te voorzien van lunch, maar dat is ingewikkeld. Mensen ontvangen liever een paar euro per dag om zelf lunch te kopen. Daarom hebben we de focus gelegd op het creëren van een bijzondere gastvrijheidservaring op de werkvloer. Voor veel bedrijven blijft het een uitdaging om de medewerkers weer op kantoor te krijgen. In veel bedrijfsrestaurants is de vrijdag weggevallen en doordeweeks mag het spannender qua menu. Wij helpen werkgevers door slim mee te denken om het werken op kantoor zo leuk mogelijk te maken. Denk hierbij aan de organisatie van leuke inspiratiesessies met iets lekkers en gezellige, goed verzorgde borrels.”
“De werknemer van nu is anders dan die van tien jaar geleden. De arbeidsmoraal is veranderd. De jonge generatie vraagt zich steeds vaker af: ‘Moeten we nog wel van maandag tot vrijdag op kantoor willen werken als dit ook thuis kan? En hoe belangrijk is werk eigenlijk?’ Het valt mij op dat groei en ontwikkeling minder belangrijk is geworden, maar dat mensen juist op zoek zijn naar hoe werk goed aansluit op hun privéleven. Je moet je hier als werkgever niet tegen verzetten, maar juist kijken hoe je vanuit deze gedachte kunt faciliteren.
Bij Hutten zoeken we telkens naar nieuwe manieren om onze medewerkers te binden, boeien en behouden. In coronatijd hebben we veel mensen moeten laten gaan en inmiddels bouwen we met deels een nieuw team opnieuw aan een sterkte cultuur. Maar dit kost tijd. We zijn meer gaan inzetten op amplitief leiderschap, waarbij een leider echt naast en tussen zijn mensen staat. Dit kan onder andere door je als leider empathisch op te stellen, vertrouwen te geven, goed te luisteren en te inspireren. Maar het kost tijd om op hetzelfde cultuurniveau te komen als voor corona. Daarom blijven we inzetten op onze maatschappelijke relevantie, het toevoegen van waarde en samen die verbinding aangaan. Dan wordt dat binden en boeien echt een stuk makkelijker en gaan we als bedrijf een mooie toekomst tegemoet.”