Het is nog uiterst onzeker wat de verhogingen zullen zijn, maar gelet op alle initiatieven verwachten we een substantiële verhoging van toeristenbelasting voor 2024.
Samen met experts hebben we in overweging genomen of en hoe we onze achterban mee moeten nemen in dit proces (omdat we ook nog in een lobbyproces zitten) en hebben daarvoor onderstaande uitgebreide informatie gemaakt over het proces, de achtergronden, onze acties en uitkomsten tot dusver.
Verordening Toerisme in Balans
In 2021 is er een verordening Toerisme in Balans aangenomen. Het komt er daarbij op neer dat het college:
De bezoekersprognose 2023-2025 laat zien dat de genoemde bandbreedte wordt overschreden.
Zie onze reactie op de verordening: Grote teleurstelling over ‘toerismeverordening' | KHN
Visie op Toerisme
Op dringend advies van KHN is er vervolgens een (lange termijn) visie op de bezoekerseconomie ontwikkeld. Zie Visie Toerisme Amsterdam 2035.
Uitkomsten onderzoek prijselasticiteit toeristenbelasting
Uitkomsten van het onderzoek naar prijselasticiteit van toeristenbelasting. Hoofdvraag daarbij was: Welke gevolgen heeft een aanpassing van de hoogte van de toeristenbelasting op toeristische overnachtingen en belastinginkomsten in de gemeente Amsterdam? Wethouders Sofyan Mbarki (Economische Zaken) en Hester van Buren (Financiën) hebben per brief op het rapport gereageerd.
Resultaat (in woorden en getallen) à in basisscenario:
- Verhoging met 5%punt -> daling 600.000 overnachtingen en opbrengstenstijging circa € 60 miljoen
- Verhoging met 10%punt -> daling 1,2 miljoen overnachtingen en opbrengstenstijging circa € 120 miljoen
- Om alleen met het instrument toeristenbelasting het aantal overnachtingen binnen grenswaarde van 20 miljoen overnachtingen te brengen is verhoging met 20-25% naar 30-35% nodig
“Een verhoging van de toeristenbelasting
.....heeft een remmend effect op het aantal overnachtingen, maar dat effect is niet heel groot.
.....is relatief effectief om de belastinginkomsten voor de gemeente Amsterdam te verhogen.”
De wethouders noemen het scenario van het verdrievoudigen van de toeristenbelasting 'een scenario met een radicaal karakter', waarbij er ook een 'zeer grote mate van onzekerheid geldt' als het gaat om de daadwerkelijke invloed op de drukte in de stad, de opbrengsten en mogelijke ongewenste neveneffecten. Er is berekend dat dit tussen de 263 tot 689 miljoen euro op kan leveren
Budgettaire inzet
Beide wethouders zien meer in een 'budgettaire inzet' van de toeristenbelasting, omdat zij ook erkennen dat het een 'effectief instrument kan zijn om meer inkomsten te genereren'. Ze willen daarmee de kosten die 'samenhangen met het in goede banen leiden van de bezoekersstromen, de groei van de stad en andere opgaven in de stad' kunnen dekken en willen dat daarvoor de overnachtende toerist betaalt.
In de presentatie van de voorjaarsnota werd al duidelijk dat het college een verhoging van de toeristenbelasting met ingang van 1 januari 2024 wilde met 1%punt+ €1,00 naar 8% en € 4,00. Echter op basis van overleggen met de gemeenteraad is bekend geworden dat er een meerderheid lijkt te zijn die de toeristenbelasting nog verder wil verhogen.
We verwachten met de presentatie van de begroting 2024 (eind september) inzicht te krijgen met welke tarieven voor 2024 en mogelijk later wordt gerekend. Uiteindelijk zal pas in november van dit jaar tijdens de vaststelling van de begroting in de gemeenteraad definitief bekend zijn wat de tarieven worden. Inspraak is mogelijk in de commissievergadering van oktober. KHN Amsterdam zal hier gebruik van maken en onze leden en partners t.z.t. ook attenderen op de mogelijkheid. Uiteraard zullen we de beslissers zo veel mogelijk vooraf (nogmaals) informeren over overwegingen waarom het een slecht idee is om de toeristenbelasting te blijven verhogen en daarmee mogelijk de hoogste tarieven van de wereld te krijgen.
Invloed op besluitvormingsproces
Het dossier is weerbarstig. Rationele argumenten lijken er bij de beslissers op dit dossier niet toe te doen. De uitdaging om meer geld op te halen via de overnachtende toerist ter dekking van de begroting voor de post Algemene dekkingsmiddelen lijkt het enige doel.
Er zijn veel argumenten waarom dit een slecht idee is, onderstaand zetten we kort de belangrijkste argumenten op een rij.
Wat hebben we tot op heden gedaan
We worden in dit proces gesteund door de landelijke organisatie KHN, het Georganiseerd Bedrijfsleven Amsterdam, ABNAMRO en ook gaat onze dank uit naar onze partner Luxury hotels of Amsterdam, die zeer actief is in de lobby.
Hoe nu verder
De komende periode zullen we met verschillende gemeenteraadsvertegenwoordigers en de wethouder het gesprek aangaan en proberen andere inzichten te geven. Mogelijk doen we nog een beroep op een aantal ondernemers. We zullen uiteraard inspreken tijdens de momenten waarop dat kan en zoveel mogelijk onze argumenten publiekelijk maken. Daarnaast trachten we een optimale voorbereiding te treffen voor mogelijke proefprocessen en zullen we jullie als achterban zo goed en snel mogelijk informeren.
Mocht daar behoefte aan zijn schroom dan niet contact op te nemen over dit dossier met regiomanager: Eveline Doornhegge, e.doornhegge@khn.nl / 06 51 49 07 09.