Wil je ook in coronatijd kwaliteit blijven bieden? KHN helpt je graag! Met deze 10 gouden ‘onbewuste’ tips (opgesteld door Consumatics) zorg je, ondanks de beperkingen, toch voor een gastvrije ervaring voor jouw gasten en haal jij meer omzet binnen.
Probeer meer te doen dan rechttoe rechtaan de regels vermelden op een poster bij de deur of op een bord langs het terras. Het gaat erom dat de richtlijnen ook tot leven gebracht worden, bijvoorbeeld door ze visueel te maken. Laat in een illustratie zien hoe gasten zich in de zaak moeten gedragen, of investeer in een video. Dan komt het dichterbij en is het ook echt duidelijk. Daarnaast is de toon van communicatie belangrijk; zoek de menselijkheid op in plaats van streng te gebieden. 'Laat aan de gast weten dat je het zelf ook vervelend vindt dat je deze eisen moet stellen aan hun gedrag, maar dat we het nu eenmaal samen moeten doen. Het is niet anders. Daarmee maak je het inclusief.
De meeste gedragsregels in de horeca zijn voor gasten niet nieuw meer. Dat heeft als voordeel dat er gewenning is, maar er kan ook ‘regelblindheid’ optreden. Mensen vergeten de richtlijnen nu sneller. Door iets ludieks te doen, blijf je mensen eraan herinneren. Die anderhalve meter kennen we inmiddels wel. De communicatie is in veel bedrijven nog erg eenzijdig. Er hangt een poster op het raam, er staan strepen op de vloer, maar dat is het. Het opvolgen van de regels kan je verbinden met voordelen voor gasten. Geef bijvoorbeeld een korting als mensen binnenkomen met een mondkapje. Dan bied je ook iets in plaats van alleen maar regels op te leggen. Zorg ervoor dat je gasten iets extra’s krijgen als ze binnenkomen en de regels opvolgen.
In de communicatie is de rol van het personeel belangrijk. Het personeel kan juist een grote rol spelen in het communiceren van richtlijnen, door bijvoorbeeld mensen vanaf de deur aan te spreken en te kijken of ze gasten kunnen begeleiden. Dit is persoonlijker dan een reeks regels op de deur te plakken.
En wat als er toch een weerbarstige gast binnenkomt, die de regels niet op wil volgen? Maak duidelijk dat andere gasten de regels wél opvolgen. Zo voer je de sociale druk op en krijgt de gast het gevoel dat hij of zij een buitenstaander is door de regels te negeren.