Eind september was de jaarlijkse Toerismetop. Dé gelegenheid om te kijken hoe de toeristische sector er na een zware coronaperiode voor staat maar vooral om weer vooruit te kijken. Het programma dat door NBTC, Gastvrij Nederland en het ministerie van Economische Zaken in elkaar was gezet, bood hier alle gelegenheid voor. KHN was erbij en geeft een update over de belangrijkste uitkomsten en uitdagingen.
Het mag geen verrassing heten dat corona de toeristische sector flink geraakt heeft. Ook de horeca heeft dit moeten ervaren. Alhoewel we een vrij goede zomer hebben gehad, maakt dit over de brede linie de coronaverliezen nog niet goed. De cijfers die het NBTC presenteerden, liegen er dan ook niet om:
Toeristische bestedingen 2020 ten opzichte van 2019:
Prognose 2021:
Alhoewel de verliezen van de afgelopen anderhalf jaar nog lang niet overal zijn goedgemaakt, zien we wel dat de bestedingen bij het binnenlands verblijfbezoek zich na de lockdowns hebben hersteld, o.a. doordat meer Nederlanders vakantie in eigen land doorbrachten. Dat was vooral merkbaar bij bungalowparken en horeca in het landelijk gebied. Bij het inkomend verblijfsbezoek is dat herstel nog niet echt zichtbaar. Vooral het zakelijk en het intercontinentaal toerisme hebben nog enkele jaren nodig om weer op peil te komen. Met name de grotere hotels en stedelijke bestemmingen hebben nog geruime tijd lagere omzetten. Ook voor deze groep ondernemers pleit KHN voor langere voorzetting van steun, een schuldsaneringsfonds, een investeringsfonds en lagere werkgeverslasten. (zie de steunbegroting van KHN).
Trendwatcher Signe Jungersted (Kopenhagen) gaf tijdens de Toerismetop een interessante inkijk in de toekomst. Zij schetste een toekomst die getypeerd wordt door verandering en zelfs chaos; naast en na de coronacrisis is er de klimaatcrisis die een grote impact zal hebben op ons leven, wereldwijd. Duurzaamheid wordt ook in de toeristische sector belangrijk; toeristen stemmen steeds meer hun keuzes hierop af.
Door corona hebben mensen (de natuur in) Nederland herontdekt: meer ruimte en weg van de massa’s. Die behoefte zal blijven. Het vervangt niet het (verre) reizen, ook die behoefte is er nog steeds. Maar de klimaatcrisis maakt dat mensen wel bewuster keuzes gaan maken en wat vaker (ook) dichter bij huis vakantie houden:
Ook al komen veel horecabedrijven nog maar net uit de ‘overlevingsstand’, het is belangrijk om nu al vooruit te denken, te anticiperen op het nieuwe bezoekersgedrag en de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid die ook op onze sector afkomen. De gast zal hier om vragen!
Op de Toerismetop is ook gekeken naar uitdagingen voor de sector als geheel.