Horecaondernemers zien het steeds vaker gebeuren: gasten die reserveren, maar die niet komen opdagen. Uit een poll van KHN onder haar leden blijkt dat 62 procent van de horecaondernemers in het afgelopen jaar het aantal no shows heeft zien toenemen. Slechts 5 procent zegt dat het aantal is afgenomen. En 32 procent geeft aan dat het er geen stijging of daling is in het aantal gasten dat niet op komt dagen.
Een no-show kan het verschil betekenen tussen winst en verlies. Horecaondernemers zetten wel medewerkers in en doet inkopen voor een aantal reserveringen.
Of gasten nu gebruikmaken van reserveringssites of via de site van het restaurant of hotel boeken; gasten die online reserveren blijken eerder niet op te komen dagen dan gasten die telefonisch reserveren. Als ze anoniem kunnen blijven, is het voor mensen makkelijker om zonder bericht weg te blijven. Wanneer de reservering telefonisch is gemaakt, is er toch persoonlijk contact, dan vinden ze dat lastiger.
Het is belangrijk dat gasten zich bewust zijn van de effecten als zij zonder bericht wegblijven na een reservering. KHN adviseert dan ook om altijd een bevestiging van de reservering te mailen, sms’en of whatsappen. En daarin een zinnetje op te nemen: Laat even weten als je bent verhinderd, zodat de tafel die voor je is gereserveerd aan iemand anders kan worden gegeven. Zo maak je hen bewust en betrek je ze bij het proces.
Als je schade hebt opgelopen door een annulering kun je deze verhalen op jouw gasten op basis van de door KHN opgestelde Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH). Je moet de UVH dan van toepassing hebben verklaard op de overeenkomst, de reservering dus. Je kunt de voorwaarden in het Nederlands, Engels, Duits en Chinees downloaden op khn.nl/uvh.
Welk bedrag je aan de gast in rekening kunt brengen is afhankelijk van het tijdstip van annulering, type reservering en of het individu- en of een groep betreft.
De annuleringskosten zijn altijd een percentage van de reserveringswaarde. Bij 'no show' kun je de volledige reserveringswaarde in rekening brengen. Je kunt de schade eerst zelf proberen te verhalen door de gast meteen per brief te wijzen op de annuleringsafspraken. Ontvang je geen betaling, dan kun je via een incassobureau jouw vordering uit handen geven. Kijk hier voor meer informatie over de mogelijkheden die je hebt als een gast een reservering annuleert.
KHN heeft een aantal tips opgesteld om no shows tegen te gaan.