Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Goed dat de Europese Commissie met dit voorstel is gekomen. Maar wij strijden door en maken ons samen andere Europese horecaverenigingen hard voor andere noodzakelijke verbeteringen. Zo willen wij dat de ‘laagste prijs’ eisen van platforms worden verboden en data van gasten door het platform beschikbaar worden gemaakt voor horeca ondernemers.”
Voorstel Europese commissie
KHN ziet het voorstel van de Europese Commissie (EC) als een goede zaak om tot een eerlijkere transparante markt te komen. In het voorstel worden namelijk de volgende maatregelen genomen:
- In contractvoorwaarden van platforms worden transparantieverplichtingen opgelegd. Denk aan heldere algemene voorwaarden en het benoemen van gronden voor opzegging.
- Voor platforms worden transparantieverplichtingen opgenomen over de volgorde van zoekresultaten.
- Grote platforms moeten een intern systeem voor de klachtenafhandeling van ondernemers op zetten en hierover rapporteren.
KHN gaat door!
KHN mist in het wetsvoorstel van de EC ook een aantal zaken. Daarom proberen de Tweede Kamer aan te zetten om ook met die onderwerpen aan de slag te gaan. Het gaat hierbij om:
- Het verbieden van de zogenaamde pariteitsclausules. Door deze clausules mogen horeca ondernemers via hun eigen websites geen lagere prijzen of extra service bieden aan de gast. Hierdoor wordt de online concurrentie afgeremd, worden horeca ondernemers afhankelijk gemaakt van platforms en wordt de keuze voor de gast beperkt. Het hanteren van pariteitsclausules door online platforms moet volgens KHN worden afgeschaft, zodat horeca ondernemers, onder eerlijke voorwaarden, de vrijheid behouden hun eigen verkoopstrategie te bepalen. Ook kijken wij met belangstelling uit naar de resultaten van het door het kabinet in de nationale digitaliseringsstrategie aangekondigde onderzoek naar deze materie.
- Borgen dat horeca ondernemers beschikking krijgen over de data van de eigen gasten die ze genereren door op een platform actief te zijn. Het mag niet zo zijn dat een platform de communicatie tussen gast en ondernemer in de weg staat. Directe communicatie tussen klanten en horeca ondernemers is essentieel. Hierdoor kan de horeca ondernemer de gast beter van dienst zijn en wordt gedwongen afhankelijkheid van platforms voorkomen.
- Het voorkomen van onterecht ‘brand bidding’ door platforms. Dit wil zeggen dat platforms zonder expliciete toestemming de merknamen van horecaondernemers gebruiken voor online marketing. Hierdoor verliezen horecaondernemers zeggenschap en controle over hun eigen merknaam. Dit maakt horeca ondernemers afhankelijk van platforms voor online zichtbaarheid. Platforms zouden dit intellectuele eigendom van de horeca ondernemer daarom pas enkel na expliciete toestemming van de horeca ondernemer mogen gebruiken.
Vervolg
KHN brengt deze punten op korte termijn onder de aandacht van de Europese Commissie en de Tweede Kamer. En we volgen de reacties van de Tweede Kamer op dit voorstel.
Meer informatie