Schaf je een bestelauto aan, dan hoef je tot eind 2024 geen bpm (belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) te betalen. Dit verandert vanaf 1 januari 2025: vanaf dan betaal je dezelfde belastingheffing voor een bestelauto als voor personenauto’s. Voor elektrische bestelauto’s blijft de uitzondering nog wel bestaan. Bedenk goed of je dit jaar nog een bestelauto wilt kopen en houd ook rekening met zero-emissie zones in steden.
Om tot eind 2024 geen bpm over je bestelauto te betalen, moet je als ondernemer wel aan een aantal regels voldoen:
Op Prinsjesdag 2022 werd de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor ondernemers aangekondigd. Inmiddels is er ook door de Eerste en Tweede Kamer akkoord gegeven op deze wijziging (onderdeel van het Belastingplan 2023). Dit houdt in dat ondernemers, naar verwachting vanaf 1 januari 2025, bpm gaan betalen bij de aanschaf van een niet-elektrische bestelauto.
Hoeveel bpm je gaat betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. De bpm wordt per gram CO2 berekend. Op deze manier wordt de belasting gelijkgetrokken met die van personenauto’s. Het goede nieuws is dat de vrijstelling voor volledig elektrische bestelauto’s blijft bestaan. De overheid wil met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto’s stimuleren.
Als je een elektrische bedrijfswagen koopt, hoef je dus geen bpm te betalen. Maar er zijn nog meer voordelen als je overstapt. De milieu- en zero-emissiezones in de steden worden uitgebreid en steeds strikter. Kijk voor de laatste informatie naar de regels die gelden in gemeenten waar jij veel komt. Met een dieselbestelauto kun je straks de stad bijna niet meer inrijden. Elektrische wagens zijn daarentegen wel welkom in deze gebieden.
En dan is er ook nog de motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd). Bij de aanschaf van een elektrische (bestel)auto hoef je ook deze belasting, in ieder geval tot en met 2024, niet te betalen. Lees meer: Nieuwe bestelauto? Houd rekening met de landelijke regels voor… | KHN