Inmiddels laten horecaondernemers met volle enthousiasme de gasten weer genieten van een gastvrije ervaring in hun horecazaak. Natuurlijk is iedereen hartstikke blij, maar toch krijgt de horeca te maken met enkele uitdagingen: een horecaondernemer moet beschikken over voldoende én ingewerkt personeel. Zonder goede medewerkers kan de horeca niet voldoende draaien op de manier waar zij zo reikhalzend naar uitkeken. Maar hoe vind én behoud je nieuwe medewerkers nu er een groot personeelstekort dreigt?
Met het uitzicht op de heropening deze zomer, signaleert KHN een sterk toenemende vraag – vanuit het hele land – naar nieuwe medewerkers. Voor corona was er al sprake van een personeelstekort. Uit de arbeidsmarktmonitor van SVH en KHN kwam vorig jaar naar voren dat de werkgelegenheid naar schatting zal groeien van ongeveer 466.000 in 2019 naar ongeveer 559.000 in 2025. Helaas hebben veel horecaondernemers medewerkers moeten laten gaan dankzij de coronacrisis.
Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat 58 procent van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de crisis. Gemiddeld is de afname 42 procent. Omgerekend naar de gehele bedrijfstak gaat het dan om een afname in het aantal medewerkers van bijna 25 procent. Een aanzienlijk deel van hen is een andere richting opgegaan, die krijg je niet zo snel meer terug.
KHN zet zich in voor goede randvoorwaarden: goede (corona)steunmaatregelen, goede (bij)scholingsmogelijkheden en arbeidswetgeving die aansluit bij wat een horecabedrijf nodig heeft. En om jou als ondernemer de juiste tools te geven om medewerkers aan te trekken, lanceert KHN binnenkort een campagne die het werken in de horeca en het volgen van een horecaopleiding promoot. In alle diverse segmenten zijn er - zeker op korte termijn - mensen nodig. Zowel parttimers, fulltimers, oproepkrachten en professionals. De uitdaging is om de vraag te stimuleren en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Dat is in ieders belang: horecaondernemers, -liefhebbers en -partners, want de vraag bij onze gasten is immers niet weg.
Juist ook in deze tijd blijft, binnen de mogelijkheden van jouw bedrijf, het werven, binden en boeien van je medewerkers ontzettend belangrijk. KHN heeft speciaal voor haar leden een inspiratiebox ontwikkeld met informatie, tips en goede voorbeelden over werving van nieuwe medewerkers, goed werkgeverschap en samenwerking met het onderwijs. Hier vind je binnenkort ook een toolkit met campagne-uitingen voor o.a. social media. Zo kun jij als ondernemer jouw steentje bijdragen als het gaat om het promoten van de horecasector als dé plek om te werken én kun je in de toekomst voldoende, goed opgeleide medewerkers voor jouw bedrijf vinden én behouden.
Deze advertorial is ook gedeeld op het platform www.horecava.nl
E-learnings KHN Academie