Uit eerdere nalevingsonderzoeken blijkt dat Amsterdam zeer slecht scoort op naleving van de leeftijdsgrens voor alcoholverkoop, met scores slechter dan het landelijk gemiddelde.

Dit wordt niet langer geaccepteerd en kan leiden tot zware sancties. Controle op de leeftijdsgrens voor geen alcohol <18 jaar heeft begin dit jaar al geleid tot sluiting van horecabedrijven. Bij vervolgovertredingen kan een alcoholwetvergunning ingetrokken worden. De gemeente heeft een aangescherpte handhavingsstrategie voorgesteld, waarbij een enkele constatering al tot een sluiting van een week kan leiden. KHN voert verweer en lobbyt tegen deze zwaardere sancties.

Om sluiting en buitenproportionele sancties te voorkomen, is het nodig dat horecabedrijven in Amsterdam meer aandacht besteden aan naleving van de Alcoholwet. Het feit dat je als bedrijf zelden wordt geconfronteerd met jongeren < 18 jaar doet daar niets aan af. Je bent verplicht iedereen die jong is of lijkt te controleren op leeftijd bij het verstrekken van alcohol. Neem hierbij het voorbeeld aan de controles die supermarkten uitvoeren. Daar is het breed ingevoerd en geaccepteerd om gecontroleerd te worden, gebaseerd op dezelfde regelgeving. Dit is gebaseerd op de zogenaamde ‘vergewisplicht’. Dit houdt in dat je als verkoper van alcohol verplicht bent om te controleren of de koper de juiste leeftijd heeft. Concreet betekent dit dat je alle jongeren moet controleren.

Dringende oproep
We doen een dringende oproep om meer aandacht te hebben voor de naleving, omdat we verwachten dat veel ondernemingen dit bij de komende controles nog steeds niet goed op orde hebben. De bedrijven die gesloten zijn, hebben wel gevraagd naar een ID, maar zagen niet dat de mystery visitor nog geen 18 jaar was, maar 17. We denken dat veel horecabedrijven zware sancties kunnen verwachten bij vervolgcontroles die al zijn aangekondigd door de gemeente Amsterdam. We hopen met deze oproep die sancties te voorkomen.

Aankondiging nieuwe controles met mystery visits najaar 2024
De gemeente heeft ons laten weten dit najaar het nalevingsonderzoek een vervolg te geven. De exacte periode is niet bekend, maar houdt rekening met de periode september tot en met november. Alle type horecabedrijven worden gecontroleerd. Uiteraard kan de gemeente te allen tijde mystery visits inzetten. We doen een dringende oproep meer aandacht te hebben in je bedrijfsvoering voor dit fenomeen. Hotels, café, restaurants, clubs, fastservice concepten, sportkantines, kunnen allen rekenen op controles.

Hoe werkt een mystery visit?

Er doen allerlei verhalen de ronde over families of groepen waarbij een oudere persoon drank bestelt voor een minderjarige. Dat is niet aan de orde. De basis van een mystery visit is als volgt:

Een 16- of 17-jarige jongere (mystery kid) probeert op basis van een beproefd protocol alcohol te kopen, onder begeleiding van een volwassen auditor. De auditor kan in de directe nabijheid zijn, maar ook op enige afstand, waarbij het vooraf niet duidelijk is of ze bij elkaar horen. De mystery kid zal nooit een discussie aangaan en als er alcoholische drank is verstrekt, blijft dit onaangeroerd. Er wordt wel afgerekend en niet bekendgemaakt dat het om een mystery visit gaat. We hebben de gemeente verzocht om de ondernemer zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van een overtreding, zodat nagegaan kan worden wat er mis is gegaan.

Resultaten Nalevingsonderzoek 2022

Het nalevingsonderzoek van 2022 toont aan dat horecagelegenheden in Amsterdam een nalevingspercentage van slechts 33% hebben. Dit betekent dat bij 67% van de aankooppogingen jongeren onder de 18 jaar erin slaagden alcohol te kopen. Dit percentage is wel een lichte verbetering ten opzichte van eerdere jaren, maar blijft zorgwekkend laag.

Naleving per type controle:

  • Aan de bar: Slechts 33% naleving, wat betekent dat bij 67% van de aankooppogingen jongeren succesvol alcohol konden kopen.
  • Aan de deur: Iets beter, maar nog steeds onvoldoende, met een nalevingspercentage van 45%, wat betekent dat bij 55% van de controles jongeren erin slaagden alcohol te kopen.

Voor een compleet overzicht van de resultaten, zie het volledige nalevingsonderzoek 2022.

Daarnaast is ook onderzocht in hoeverre verkopers interventies toepassen tijdens het leeftijdscontroleproces, inclusief de samenhang hiervan met de naleving. Interventies zijn de handelingen die een verkoper kan toepassen in het proces van de leeftijdscontrole: leeftijd vragen, ID vragen en een hulpmiddel gebruiken. KHN heeft daarom een aantal praktische hulpmiddelen en suggesties op een rij gezet.

Praktische Hulpmiddelen:

Belangrijke Suggesties:

  • Vergewisplicht: Controleer alle jongeren, zoals supermarkten dit doen.
  • Aandacht voor dronkenschap: Schenk niet aan mensen in kennelijke staat van dronkenschap.
  • Mystery visits: Voer zelf controles uit door vrienden of bekenden onder de 25 jaar een biertje te laten bestellen en terug te koppelen hoe dat proces verliep.
  • Maak managers verantwoordelijk voor de naleving: vraag je managers meer aandacht te hebben voor de controles op leeftijd en het verbod op doorschenken aan mensen in kennelijke staat van dronkenschap. Maak hier goede werkafspraken over en controleer de naleving ervan. Alleen als er structureel aandacht is voor dit fenomeen zal het gaan werken. Zie voorbeeld Retail en voorkom je steeds zwaardere sancties.

Tot slot
KHN werkt aan een verbeterde app voor snelle en betrouwbare ID-checks. Bedrijven die willen testen, kunnen zich aanmelden. Dit is kosteloos en er zijn nog maar een beperkt aantal plekken beschikbaar.

Interesse en vragen?
Heb je interesse om de app te testen of vragen? Stuur dan een mail naar regiomanager Eveline Doornhegge via e.doornhegge@khn.nl of bel: 06 51 49 07 09.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens