Als horecaondernemer begrijp je als geen ander dat het boeien en behouden van medewerkers enorm belangrijk is voor het succes van je bedrijf. Gelukkige en gemotiveerde medewerkers zorgen niet alleen voor een goede werksfeer, maar ‘vlammen’ ook op de vloer. Het resultaat? Een positieve en gastvrije ervaring voor jouw gasten. Een slimme manier om medewerkers te motiveren, is door hen verantwoordelijkheid te geven binnen hun rol.
Het belang van verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid leidt tot meer betrokkenheid, motivatie en gevoel van waarde. Bovendien stimuleert het persoonlijke groei, teamwork en samenwerking. Wat uiteindelijk leidt tot hogere tevredenheid van jouw gasten. Wanneer werknemers namelijk een mate van autonomie ervaren, voelen ze zich gewaardeerd en vertrouwd. En dat heeft een positief effect op hun werkprestaties.
Het toekennen van verantwoordelijkheid
Het toekennen van verantwoordelijkheid is meer dan alleen taken delegeren. Het houdt in dat je jouw team de ruimte geeft om te anticiperen op problemen, proactief oplossingen aan te dragen en beslissingen te nemen op basis van hun eigen inzicht. Het betekent ook dat jij ze de mogelijkheid geeft om hun ideeën te delen en bij te dragen aan het verbeteren van jouw horecabedrijf.
5 tips om jouw medewerkers meer verantwoordelijkheid te geven
1. Evaluatie: neem de tijd om te evalueren welke verantwoordelijkheden je kunt delegeren en welke medewerkers geschikt zijn om die verantwoordelijkheden op zich te nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het maken van de roosters, het bedenken van een nieuw concept of andere inrichting, social media beheer of inkoop gerelateerde taken.
Ook Frans Hazen van Grand Hotel De Draak erkent het belang van het toekennen van verantwoordelijkheid. “De medewerkers regelen het rooster onderling. Daarnaast houd ik ze op de hoogte van het wel en wee van het bedrijf. Ik vertel ze hoe het hotel er financieel voor staat en laat medewerkers meebeslissen bij investeringen. Zo laat ik de keukenploeg de verbouwing van de keuken regelen. Natuurlijk kijk ik wel mee en houd ik het budget in de gaten, maar zij weten het beste wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen”, aldus Frans.
2. Bepaal duidelijke rollen en verwachtingen: bespreek met elk teamlid wat zijn of haar rol is. Maar ook wat van hem of haar wordt verwacht en hoe hij of zij bijdraagt aan de algehele doelstellingen van jouw horecazaak. Ga hierover in gesprek met je team.
3. Bied opleidingen en ontwikkelingsmogelijkheden aan. Geef jouw medewerkers de kans om hun vaardigheden uit te breiden en zich verder te ontwikkelen, en ze worden effectiever in hun taken en verantwoordelijkheden. Er zijn tal van (online) mogelijkheden. Via de KHN Academie bieden we bijvoorbeeld opleidingen en cursussen aan die laagdrempelig zijn en aansluiten op de praktijk. We proberen met ons aanbod aansluiting te zoeken bij bestaande subsidieregelingen en natuurlijk krijg je als lid korting!
4. Communicatie is key: een open dialoog tussen jou en je team helpt om misverstanden te voorkomen en zorgt voor een werkomgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Verantwoordelijkheid bieden geeft jouw team bovendien de kans om samen te werken en zo optimale resultaten te behalen. Dit versterkt de teamdynamiek en leidt tot voor een positieve sfeer op de vloer.
5. Geef feedback: laat je medewerkers weten dat ze worden gezien, geef regelmatig feedback, zorg voor teambuilding activiteiten en vier successen samen. Zowel positieve als constructieve feedback en inspirerende teamactiviteiten kunnen jouw horecamedewerkers helpen om hun prestaties te verbeteren en hen motiveren om hun best te blijven doen.
Het delegeren van verantwoordelijkheid aan jouw medewerkers is een cruciale stap naar goed werkgeverschap en het creëren van een gemotiveerd team. Investeer in je medewerkers en je zult merken dat dit zich terugbetaalt. Een enthousiaste medewerker is tenslotte het beste visitekaartje voor jouw horecazaak.