Horeca in attractieparken zijn een uitje ín een dagje uit. Het is dus niet gek dat de groten in Nederland, zoals Walibi en de Efteling een duidelijke visie hebben als het op horeca aankomt. Wat maakt deze horeca zo origineel en wat valt er bij ze af te kijken? KHN sprak met de ondernemers achter de attractieparken.
Mascha Taminiau is directeur van Walibi en aangesloten bij de Club van Elf. Haar visie op de horeca in het park is helder. Taminiau: “De horeca is voor ons cruciaal, wat je eet en drinkt op een dagje uit is van groot belang. Bij ons in Biddinghuizen heb je supergave achtbanen, waarbij je de longen uit het lijf schreeuwt. Een gast heeft de behoefte om te beginnen met koffie, die moet heet, sterk en vers zijn. Nederlanders zijn daar kritisch op en terecht. Bij Walibi geven we à la minute toegang tot eten. Als Walibi doen we ons best om gezonde voeding aan te bieden, maar gasten hebben toch vaak zin in een frietje met mayo en een kroket. Daar kunnen we beperkt in sturen, maar doen we zeker ons best voor.”
´De snelheid van de service is iets wat ik nog wel eens mis in andere horeca´
Eten moet in een attractiepark grab & go zijn volgens de directeur van Walibi. “Je wil na de lunch niet onder de klodders ketchup zitten”, zegt Taminiau. “Het is belangrijk hoe je serveert en of het makkelijk te nuttigen is. We stellen menu’s samen die prettig zijn voor gasten, die bestaan niet alleen uit friet maar ook uit wraps of spinata’s. Bij Walibi krijgen we veel teenagers en gasten uit het westen en dan red je het niet met karnemelk, maar wil je een smoothie serveren die ook in Amsterdam te krijgen is. De snelheid van de service is iets wat ik nog wel eens mis in andere horeca. Bij Walibi komen gasten voor de attracties én eet iedereen op dezelfde tijd, dat is maximale bezetting tussen twaalf en één uur. In onze horeca zetten we maximaal in op mise en place en snelle service zonder in te leveren op een goed product. De QR-code op tafel is een uitkomst, maar we blijven hameren op persoonlijk contact. De gast wil gezien worden.”
Steven van Gils, woordvoerder van de Efteling, legt uit dat het attractiepark één grote experience is. “Bij de Efteling nemen we gasten mee in het verhaal. Het park is sprookjesachtig en als gast kom je nooit uit die sfeer. Je blijft ook bij een bezoek aan de horeca in de belevingswereld van de Efteling.”
Waar de attractie stopt gaat de horeca verder en andersom. Van Gils: “Neem Het Wapen van Raveleijn, dat is een restaurant dat bij parkshow Raveleijn hoort. Je schuift aan tafel in dezelfde bourgondische omgeving als die bij de attractie hoort. Dat is wat de Efteling uniek maakt. Dit doen we niet alleen met grote restaurants, maar ook met een klein horecapunt. Baron 1898 is één van de nieuwste achtbanen met als thema de mijnbouw. Daar haal je een milkshake of churro’s bij het melkhuisje, zoals de mijnwerkers daar vroeger ook echt melk haalden. En na de avontuurlijke 4D-film Fabula loop je bij de uitgang zo tegen een Savannebar aan. Over de horecalocaties is goed nagedacht, bij de uitgang van een verschillende attracties en shows loop je meteen tegen horeca of merchandise aan. Er is altijd iets in de buurt wat zorgt dat de beleving van de Efteling blijft.”
Een bijzonder horecaconcept in een attractiepark maakt dat dagje uit dus extra bijzonder; ze zijn een uitje ín een dagje uit. Zet een bijzondere beleving neer door bijvoorbeeld aansluiting te zoeken bij een attractie en zorg dat het product, de presentatie en timing goed aansluiten op de behoeften van de gast. En ondanks nieuwe technologische ontwikkelingen, zorgt persoonlijke aandacht er uiteindelijk voor dat een dag in jouw park er een is om nooit te vergeten.