Op zaterdag 26 juni wordt stap 4 van het heropeningsplan gezet en mogen de nightlife bedrijven eindelijk weer open. Het moment waar je ongetwijfeld lang naar hebt uitgekeken. Maar er komt misschien ook ineens veel op je af. Hoe controleer je of gasten zich hebben laten testen? Welke coronaregels gelden er voor danscafés en clubs? En hoe voorkom je opstoppingen voor de deur? En dan heb je misschien ook nog nieuw personeel dat ingewerkt moet worden, als het überhaupt al gelukt is om personeel te vinden…. Hoe zorg je ervoor dat de eerste stapavond een succes wordt voor jou én jouw gasten? Wij geven 10 tips voor het nieuwe uitgaan!
Je bent als ondernemer verantwoordelijk voor handhaving van de inzet van toegangsbewijzen. Controleren op een toegangsbewijs gaat via de CoronaCheck Scanner app of een papieren toegangsbewijs aan de deur. Groen scherm? De bezoeker heeft een geldige vaccinatie of negatieve testuitslag. Controleer nu ook nog of de gegevens op het groene scherm hetzelfde zijn als de gegevens op het identiteitsbewijs van de bezoeker. Wil je de app downloaden, meer weten of je medewerkers laten oefenen met scannen? Ga naar coronacheck.nl/nl/scanner
Lees ook:
Voor een deel van de uitgaanders is het een tijd geleden dat ze zijn uitgegaan. Hun tolerantie voor alcohol kan daardoor afgenomen zijn. Ook heb je misschien te maken met nieuwe gasten die bijvoorbeeld pas net 18 zijn geworden. Ook bij die groep is de tolerantie voor alcohol vaak een stuk lager. Daarnaast is er het risico dat uitgaanders überhaupt minder fit zijn (door de sluiting van de sportscholen of wanneer zij zelf corona hebben gehad). Dit kan leiden tot meer gezondheidsrisico’s. Wees dus extra waakzaam op de alcoholtolerantie. Zo voorkom je dat mensen dronken worden of mensen die dronken zijn nog alcohol krijgen. Niet doorschenken dus. Meer weten over verantwoord alcohol schenken? Maak gebruik van de gratis e-learning Verantwoord Alcohol Schenken van KHN.
Download:
Overprikkeling? Oké, dit klinkt misschien een beetje gek, maar in andere landen is gebleken dat na een lange tijd met weinig prikkels er snel kans is op een overload aan prikkels, overprikkeling dus.
Feestvierders zijn het gewoon niet meer gewend om veel mensen om zich heen te hebben en tot in de vroege uurtjes te dansen. En bij overprikkeling is er meer kans op irritatie en agressief gedrag. Wees hier dus alert op en zorg ook dat jouw medewerkers weten hoe zij moeten omgaan met agressief en ongewenst gedrag. Bekijk ook: Gratis training omgaan met ongewenst gedrag en agressie
Door de uitgaansomgeving aan te passen kunnen sommige risico’s op simpele wijze worden beperkt. Zo blijkt het aantal uitgaanders dat zich meldt bij de EHBO lager te zijn als stroboscopen en andere fel knipperende lampen worden uitgelaten.
Het is verstandig om deur- en barpersoneel (opnieuw) een training te laten volgen over het omgaan met alcohol- en drugsgebruik. Het verschil tussen escalatie en de-escalatie zit hem in de scholing en ervaring van je medewerkers. In deze training moet ook extra aandacht komen voor de risicofactoren van uitgaan (na coronatijd).
Zie ook:
Er is een groep jongeren die tijdens corona 18 jaar is geworden. Zij mogen voor het eerst legaal alcohol drinken en kunnen voor het eerst naar een danscafé, club of festival. Deze groep kent mogelijk haar eigen grenzen op het gebied van alcohol en drugsgebruik nog niet. Ook moeten deze uitgaanders de ongeschreven sociale regels van het uitgaan nog leren kennen. Zij zullen sneller over hun eigen en andermans grenzen heen gaan. Wees hier dus extra alert op. En vraag jouw medewerkers ook om alert te zijn. Voor horecapersoneel is het checken van de leeftijd vaak een lastig onderdeel. Wijs hem op de afspraak van NIX18. Maak het jou en jouw medewerkers gemakkelijker met de Leeftijdschecker van NIX.
Werk samen met politie, boa’s, beveiligers en andere lokale instanties. Horecapersoneel, politie, boa’s en beveiligers kennen elkaar vaak goed en zijn ook goed op elkaar ingespeeld. Dit helpt bij het creëren van een veilige uitgaansomgeving voor jou en jouw gasten. Blijf in de samenwerking investeren. Indien nodig kan dan snel worden ingespeeld bij eventuele onverhoopte escalaties en calamiteiten.
Sta jij ook te springen om goede, gemotiveerde en gekwalificeerde medewerkers? Met de nieuwe campagne 'Werken in de horeca, elke dag 'n feestje' maken KHN en partners zich hard voor de horeca. De toolkit beval handvatten om zelf in jouw eigen omgeving op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers. Ga zelf aan de slag: download de toolkit en laat zien dat werken in de horeca echt 'n feestje is!
Vergeet vooral niet te glimlachen. Geef jouw gasten een stralende glimlach, want na al die maanden ben je vast ontzettend blij dat je jouw gasten weer een te gekke avond mag bezorgen! Have fun!
Wij zijn natuurlijk heel benieuwd hoe jij straks de heropening van jouw zaak hebt beleefd? Was het weer als vanouds? Wat heb je nou het allermeest gemist al die maanden. En heb je nog tips of suggesties voor collega-ondernemers? Deel deze! Dit kan via je eigen (social media) kanalen. Of mail ze naar communicatie@khn.nl. Dan kan KHN deze delen met andere Clubs en Nightlife bedrijven. Zo zorgen we er samen voor dat uitgaan een feestje is én blijft voor jou en onze gasten.