Op 15 november vond dit jaar weer de Dag van de Ondernemer plaats. Een initiatief van MKB Nederland waarbij ondernemers door hun brancheorganisaties, Eerste en Tweede Kamerleden, bewindspersonen, gemeenten en nog vele andere in het zonnetje worden gezet.
De Dag van de Ondernemer was een mooie gelegenheid om Sophie Hermans, Tweede Kamerlid voor de VVD, mee op stap te nemen langs Amsterdamse horecaondernemers. Samen met KHN-directeur Dirk Beljaarts maakte de woordvoerder van de VVD als het gaat om preventie, alcohol- en tabaksbeleid, kennis met vele mooie concepten in de horeca. Daarnaast konden ondernemers Sophie Hermans vertellen over de uitdagingen waar zij zoal mee te maken krijgen.
Eigenaren Nina en Jop van het saladebarconcept SLA, met inmiddels twaalf vestigingen, ontvingen Sophie en Dirk in hun eerste vestiging en vertelden vol passie hoe zij in 2013 zijn gekomen tot het opzetten van hun organic saladebar concept. Een horecaconcept waarbij plantaardige ingrediënten in de hoofdrol staan. Bij SLA worden alleen de beste onbewerkte ingrediënten gebruikt, onbespoten geteeld, en duurzaam ingekocht. Alles voor een kleine impact op de wereld en een grote impact op jezelf.
Via de fiets(taxi) was de overgang naar het Leidseplein snel gemaakt waar het gezelschap werd opgewacht door KHN-Amsterdam-bestuurders Arjan de Waard en Pim Evers en vertegenwoordigers van het Amsterdamse Club overleg. Tijdens een korte rondgang over het Leidseplein legden de ondernemers uit welke gevolgen de rookruimte-uitspraak van de Hoge Raad gaat hebben voor de horeca. Zeker in gelegenheden met nu nog een grote rookruimte, zoals clubs, discotheken en poppodia, moeten honderden rokende gasten straks gedwongen naar buiten met alle potentiële overlast voor de buurt en veiligheidsissues van dien. Hoe ga je dat fiksen zonder gedoe is dé grote uitdaging.
Het bezoek met Sophie Hermans aan de Amsterdamse horeca werd afgesloten met een klein rondetafelgesprek in café Américain met horecaondernemers. Tijdens dat gesprek ging het met name over het project in de Leidsebuurt waarbij ondernemers met elkaar afspraken hebben gemaakt om de naleving van de leeftijdsgrens voor het verstekken van alcoholische dranken te verbeteren door inzet van zogenaamde ‘mystery-shop’-bezoeken. Niet om boetes uit te delen, maar door directe confrontatie met de feiten van de mystery-shoppers, was er meer aandacht voor verbetering van de aanpak. Steeds beter werd de check op ID toegepast en daarbij de naleving van de leeftijdsgrens voor alcohol verstrekking. Voor aanvang van de pilot was de naleving nog geen 10%, aan het einde van de pilot lag deze rond de 60%. De financiering is via een bijdrage van de zogenaamde BIZ (BedrijfsInvesteringsZone)-constructie en KHN afdeling Amsterdam tot stand gebracht.
Dirk Beljaarts over het bezoek van Sophie Hermans: “Het is mooi om te zien hoe we op nog geen 2 km afstand zulke totaal verschillende concepten met bijbehorende uitdagingen tegen komen en kunnen laten zien. Wat alle ondernemers gemeen hebben is de passie voor de gast. Ik denk dat we Sophie een goed en reëel beeld van de sector en haar uitdagingen mee hebben kunnen geven."