Wie in Limburg woont heeft er vast weleens van gehoord of er gegeten: De Gerardushoeve. Het hotel-restaurant is dan ook al decennialang een begrip in de regio. Maar wat is het recept voor de succesformule van de Gerardushoeve? We spraken eigenaar Eugène Vaessen over het familiebedrijf, de bijzondere locatie in het Heuvelland en eigen producten die de Gerardushoeve al 50 jaar uniek maken.

De geschiedenis van De Gerardushoeve

De geschiedenis van de Gerardushoeve, dat dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert, vindt zijn oorsprong in 1950, toen de grootouders van Eugène de toenmalige boerderij bouwden. De ouders van Eugène wilden het boerenbedrijf niet overnemen, maar konden een pand op zo’n bijzondere locatie met panoramisch uitzicht over het Heuvelland niet zomaar loslaten. Wat begon als een bescheiden pension met twaalf kamers, is vandaag de dag uitgegroeid tot een groot horecabedrijf met een capaciteit van 150 zitplaatsen binnen én 180 zitplaatsen buiten. “Mijn ouders hadden in 1974 helemaal geen horecaervaring,” vertelt Eugène, “maar ze besloten de uitdaging aan te gaan.”

Uitzicht Heuvelland Gerardushoeve

De weg naar ondernemer

Hoewel hij zelf een andere richting op wilde dan zijn ouders, vond Eugène uiteindelijk zijn weg terug naar de horeca. “Ik wilde registeraccountant worden, maar ik merkte dat ik mentaal uitgeput raakte van het kantoorwerk,” legt hij uit. Na werkervaring te hebben opgedaan bij gerenommeerde restaurants, zoals Kasteel Wittem en Juliana in Valkenburg, nam Eugène de zaak van zijn ouders in 1994 over. “Ik kon mijn creativiteit veel beter kwijt in de horeca.”

Eigen productie Gerardushoeve

Van eigen koeien in de wei tot Gerarduswijn

Een van de unieke aspecten van de Gerardushoeve is de zelfvoorzienende productie van veel van de ingrediënten. "We hebben onze eigen koeien, varkens, eenden en zelfs wijn," vertelt Eugène. “Het begon ooit als een spontaan idee samen met neef Rick van boerderij Camping Oosterberg, maar nu slachten we elke drie weken een koe van onze eigen boerderij.” De eigen productie is niet alleen duurzaam, maar stelt de Gerardushoeve ook in staat om een hoge mate van controle over de kwaliteit te behouden.

“Zo’n 80 procent van wat wij serveren komt van onze eigen productie. Onze dieren krijgen geen antibiotica en worden niet vetgemest, ze leven natuurlijk op gras," vertelt Eugène. De Gerardushoeve heeft dan ook het drie sterren plus 'Beter Leven'-keurmerk ontvangen.

Wereldwijde nominatie voor restaurantinterieur

Een andere erkenning die de Gerardushoeve kreeg is de nominatie voor de internationale Restaurant & Bar design award in 2019. Het restaurantinterieur werd door Hans Kuijten met veel oog voor detail ontworpen: van de lichtinvaleffecten op het restaurant tot de kleur van de tafels. Hoewel De Gerardushoeve de award niet won, is de nominatie op zich al een eer. “Als je ziet welke designs en ontwerpen uit steden als Parijs, New York, Sydney en Shanghai genomineerd waren, is het heel bijzonder dat wij met ons restaurant uit Epen daartussen stonden,” vertelt Eugène vol trots.

Interieur Gerardushoeve

Durven kiezen, terugrekenen en vooruitkijken

De focus ligt bij de Gerardushoeve op het bieden van een culinaire ervaring die lokaal en duurzaam is. Het advies van Eugène aan andere ondernemers is dan ook om scherpe keuzes te durven maken op je menukaart en dit duidelijk te communiceren. “Kies en je wordt gekozen. Ons Unique Selling Point zijn onze eigen dieren en we merken dat gasten daar bewust voor terugkomen. Vooral voor de biefstuk.”

Een andere tip die Eugène meegeeft is om bij de menucalculatie vanuit de verkoopprijs terug te rekenen. Dit doen we bijvoorbeeld met Thema avonden. “Begin met de psychologische verkoopprijs en ga eens terugrekenen wat je als inkoop dan moet hebben. Vanuit daar kun je onderhandelen met de leverancier.” Hij benadrukt dat niet alle kosten doorberekend kunnen worden aan de gast, zeker niet met de huidige energieprijzen en loonkosten. “Je zult een aantal winstpakkers moeten hebben, maar het draait ook om de omloopsnelheid en de aantallen,” licht Eugène verder toe.

Na de zaak meer dan twee decennia te hebben geleid, is de eigenaar nu vastbesloten om zijn visie voor de lange termijn voort te zetten. “We hebben altijd vastgehouden aan onze strategie en dat heeft ons succes gebracht,” zegt hij. Hoewel hij nu vooral focust op stabiliteit, blijft innovatie een kernwaarde. “In de afgelopen 50 jaar hebben we elk jaar opgebouwd, verbouwd, vernieuwd, geïnnoveerd. Elk jaar hebben we iets gedaan en vooruitgekeken. We komen uit een turbulente (corona)tijd, maar nu willen we vooral continueren.”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens