Ondernemers en hun personeel ‘maken’ de gastvrijheid die kenmerkend is voor de horeca. Voldoende en goed personeel is dan ook een onmisbaar element voor een succesvol horecabedrijf. Ook de horeca kampt, zeker direct na corona, met grote uitdagingen om voldoende mensen te vinden. Hoewel het laatste jaar de druk iets minder is geworden, moeten we er rekening mee houden dat de druk om voldoende personeel te vinden permanent hoog zal blijven.
Het is belangrijk om te investeren in de horeca als een aantrekkelijke sector om te werken en carrière te maken. Dat lukt niet alleen door het bieden van een fatsoenlijk arbeidsvoorwaardenpakket maar daar hoort ook bij goed en professioneel werkgeverschap en het bieden van loonbaanperspectieven.
De komende jaren zal de inzet van KHN op het thema Arbeid en Werkgeverschap voor een belangrijk deel worden bepaald door de uitvoering van het KHN Actieplan Arbeidsmarkt. Het doel van dit plan is om de sector te ondersteunen in het behouden en vinden van voldoende medewerkers
Tot slot werkt KHN aan handvatten voor ondernemers om goed werkgeverschap vorm te geven, zoals het vernieuwde platform goed werkgeverschap vol praktische tips en tools.