Online platforms bieden veel gemak voor jouw gasten, maar berekenen vaak hoge kosten aan restaurateurs en hoteliers. Het liefst heb je daarom dat gasten direct via jouw kanalen reserveren of boeken. Hoe zorg je ervoor dat jouw horecabedrijf online goed vindbaar is voor potentiële gasten? En dat ze direct bij je boeken? Wij geven een aantal tips.
Als jouw website op een mobiele telefoon niet goed wordt getoond, is deze minder goed te vinden op mobiele zoekresultaten. Belangrijk, want het gebruik van mobiele telefoons om te reserveren groeit snel. Gasten haken sneller af als zij op hun mobiele telefoon moeten inzoomen om tekst te lezen, of horizontaal moeten scrollen om jouw website goed te kunnen zien. Zorg er dus voor dat jouw website ook mobiel goed leesbaar is.
Een uitgebreide website is leuk, maar mensen moeten vooral zo snel mogelijk voor jouw restaurant of hotel kunnen reserveren. Zorg er dus voor dat de reserveerknop hoog op de website wordt getoond en dat het makkelijk is: klikken en reserveren. Er zijn veel partijen die betaalbare reserveringssoftware aanbieden. Let op! Een gratis tool op jouw website (via bijvoorbeeld een reserveringsplatform) lijkt handig, maar zorgt er ook voor dat jouw gasten naar een online reserveringsplatform geleid worden om bijvoorbeeld een review achter te laten. Zorg er in ieder geval voor dat je de contactgegevens van jouw gasten zélf krijgt (data) want hiermee kunt je jouw gasten later nog een keer uitnodigen.
Let er bij de voorwaarden van reserveerknoppen op dat deze soms ook (automatisch) geplaatst worden op bedrijfspagina’s op social mediakanalen of zoekpagina’s. Overweeg of je dit wil en maak hierover duidelijke afspraken met de aanbieder van de reserveerknop.
Als je geen reserveerknop op jouw website hebt, is het belangrijk dat bezoekers je direct kunnen bellen. Maak het bezoekers via mobiel makkelijk door op jouw website een belknop te maken, waarmee zij direct per telefoon kunnen reserveren.
Een volledig ingevulde Google-locatiepagina zorgt voor meer (gratis!) zichtbaarheid in Google. Vul alles in, van openingstijden tot adres. Voorkom hiermee ook dat andere (onterecht) tijdig jouw bedrijfspagina claimen! Nog geen locatiepagina? Ga naar business.google.com om jouw locatiepagina te claimen. Op een desktopcomputer wordt 50 procent van het scherm gevuld met bedrijfsinformatie nog voordat de gebruiker op ‘enter’ drukt. Dit is volledig gratis. Dit is ook een uitstekende plek om mooie foto’s van het bedrijf toe te voegen. Deze verschijnen ook in Google.
Vraag jouw tevreden gasten om een Google-recensie achter te laten. Deze recensie wordt gekoppeld aan jouw eigen website en aan jouw Google-locatiepagina. Het effect is dat jouw website beter scoort in Google en wordt voorzien van een reviewscore. Het is altijd beter een rechtstreekse beoordeling te krijgen dan een beoordeling op een website van een ander zoals bij Tripadvisor, Iens enzovoort.
Sociale media spelen een cruciale rol als het gaat om het aantrekken en behouden van gasten. Wees in ieder geval actief op Facebook en als het even kan ook op Instagram. Zorg op Facebook dat jouw informatie zo volledig mogelijk is ingevuld: telefoonnummer, adres, openingstijden. En vergeet ook niet jouw menu te uploaden als pdf-bestand.
Een Facebook-pagina heeft niet alleen een ‘like’ knop, maar ook een actieknop. De paginabeheerder kan hier een actie aan koppelen, zoals direct bellen of direct reserveren – met een verwijzing naar jouw eigen website of telefoonnummer. Zo kan jouw gast direct vanaf jouw Facebook-pagina actie ondernemen.
Adverteren op bijvoorbeeld Meta (Facebook en Instagram) is een laagdrempelige manier om potentiële gasten te bereiken. Voor een paar tientjes kunt je precies de juiste doelgroep bereiken. Dus bijvoorbeeld de mensen uit jouw stad of dorp, of juist mensen met gemeenschappelijke interesses.
Eerlijk is eerlijk: bloggen kost tijd. Maar wie regelmatig blogt over relevante onderwerpen zal dit in de zoekmachine merken. Google toont websites die regelmatig geüpdatet worden eerder dan degenen die dat niet worden. Schrijf leuke, persoonlijke ervaringen gewoon op, vertel over het nieuwe menu of over vernieuwingen in jouw zaak. Kun je niet goed schrijven? Ga dan filmen. Het is wel belangrijk dat je hierbij de gewenste doelgroep niet uit het oog verliest. Vlogs worden vooral door jongeren bekeken en gedeeld.
Verzin iets geks: een bijzonder gerecht, een toetjesmarathon, een huisdrank met een wel heel gekke kleur, een evenement of een bijzondere actie voor het goede doel. Dit trekt de aandacht van (lokale) media en is een prachtig onderwerp voor sociale media.
Maak een vrijblijvende belafspraak met onze businesspartner Youvia. Zij helpen met het vergroten van jouw online vindbaarheid. Bijvoorbeeld met de Online Locatie Manager met een exclusieve KHN-korting.