Maak je voor jouw zaak gebruik van het bezorgplatform Thuisbezorgd.nl? Let dan goed op de ‘service’ van Just Eat Takeaway (JET) waarmee er met jouw bedrijfsnaam een minisite wordt gemaakt. Deze minisite wordt beheerd door Takeaway.com en is bedoeld om meer bestellingen via Thuisbezorgd te genereren. KHN heeft de afgelopen tijd signalen ontvangen van leden die onaangenaam verrast werden door het bestaan van deze minisites.
Ondernemers die voor afhaal en bezorging (soms naast hun eigen website of andere platforms) gebruikmaken van het platform Thuisbezorgd.nl gaan hiervoor een contract aan met Takeaway.com. Onderdeel van het contract (inschrijfformulier) is de mogelijkheid dat Takeaway.com een gratis website aanmaakt met jouw bedrijfsnaam: “U krijgt, indien deze beschikbaar zijn, een gratis website (minisite) en domeinnaam (www.uwbedrijfsnaam.nl) [...].” Deze minisite wordt beheerd door JET en toont in de meeste gevallen de contactgegevens van jouw zaak, de menukaart en een link om via Thuisbezorgd te bestellen. JET geeft aan de dat de service vooral opgezet is voor kleine zaken die over een minde goede website of marketing beschikken.
Uit de signalen die KHN heeft ontvangen, blijkt dat ondernemers zich er niet van bewust zijn dat een dergelijke minisite, als onderdeel van het contract, zo maar kan worden aangemaakt. De informatie van JET hierover laat ook te wensen over, want er wordt bij ondernemers niet gemeld of en wanneer een minisite wordt aangemaakt. Verschillende ondernemers kwamen pas achter het bestaan van de minisite door onduidelijkheid bij bestellers. Door het gebruik van logo en bedrijfsnaam kan het voor hen namelijk onduidelijk zijn of ze rechtstreeks bij het bedrijf bestellen of via Thuisbezorgd. Bovendien zorgt de minisite dus voor meer besteltraffic via Thuisbezorgd, inclusief de commissies die daarbij horen. Dat is met name zuur voor ondernemers met een bestelmogelijkheid via hun eigen website, die zo ongemerkt met elkaar concurreren.
Is er voor jouw bedrijf door Takeaway.com een minisite aangemaakt, maar wil je hier geen gebruik van maken? KHN adviseert je dat dan schriftelijk kenbaar te maken aan jouw contactpersoon bij JET en hen te verzoeken de minisite offline te halen. Het gebruik van de minisite is immers een service, geen verplichting. KHN heeft een voorbeeld e-mail voor je opgesteld die je hiervoor kan gebruiken. In de gevallen die bij KHN bekend zijn, heeft JET na een dergelijk schriftelijk verzoek de minisite offline gehaald.
Daarnaast heeft KHN de signalen over de minisites ook direct aan bij Takeaway.com aangekaart. KHN vindt dat er een stuk beter moet worden gecommuniceerd richting de ondernemer hoe er al dan niet gebruik kan worden gemaakt van een minisite. Ook moet het al bij inschrijving duidelijk zijn hoe je je kan aanmelden of juist afmelden voor deze service. In reactie op de brief van KHN geeft JET aan dat aangesloten restaurants mogelijk niet volledig op de hoogte zijn van de inzet van minisites aangezien JET de informatievoorziening en de processen voor het deactiveren van minisites heeft veranderd. Mede naar aanleiding van de brief van KHN zal JET de komende periode stappen ondernemen om het inschrijfformulier te verduidelijken en de keuze van ondernemers voor de inzet van minisites te benoemen in de algemene voorwaarden. Ook tijdens de sales/onboarding zullen nieuw aangesloten restaurants duidelijker worden geïnformeerd over de mogelijkheden om wel of niet gebruik te maken van een minisite.
Het is hoe dan ook verstandig om goed op te blijven letten als je in zee gaat met een (bezorg)platform. Er zijn veel voordelen om samen te werken met een platform als Thuisbezorgd, UberEats of Deliveroo. Ze nemen je een hoop werk uit handen, ondersteunen met online marketing en kunnen je nieuwe gasten opleveren. Maar tegelijkertijd is het belangrijk vanaf het begin alert te blijven op voorwaarden die aan de samenwerking verbonden zijn. Waar geef je nu eigenlijk allemaal toestemming voor bij het inschrijven, wat kan een platform eenzijdig veranderen aan de voorwaarden en hoe blijf je goed op de hoogte van deze aanpassingen (via restaurantportal, nieuwsbrief etc)? Zorg ervoor dat je er op tijd bij bent als er zaken in gang worden gezet waar je niet op zit te wachten. Voor advies kan je ook altijd bij ons terecht. Neem voor meer informatie contact met ons op via info@khn.nl of bel naar 0348 23 85 97. Wij helpen je graag.
Gelukkig zijn er verschillende alternatieven op het gebied van bestelplatforms en minisites, zoals onze voordeelpartner Bistroo. Zij bieden deze dienst ook aan, maar dan op een transparante manier en zonder verborgen kosten. Ze verzorgen een mooie website op basis van de technologie van Bistroo, maar helemaal naar wens van jou als ondernemer.
KHN Standpunt Platformeconomie